W nagłej potrzebie – ambulans Mercedes-Benz 320
„W zbliżeniu” – nazwa nowej serii Muzeum Mercedes-Benz mówi sama za siebie. Każda część opowiada ciekawą, zaskakującą historię, często zza muzealnych kulis. Koncentruje się przy tym na detalach samochodów, eksponatów, architektury lub wzornictwa. Tym razem w centrum uwagi znalazł się ambulans Mercedes-Benz 320 z 1937 r.
Fot. Mercedes-Benz | Mercedes-Benz 320
Bez niebieskich migających świateł i syreny: za sprawą swojego dyskretnego, szarego lakieru ten blisko 90-letni ambulans Mercedes-Benz znacznie różni się od swoich współczesnych odpowiedników. Wystarczy porównać go z najbliższymi sąsiadami w Muzeum Mercedes-Benz: niedaleko, w sali nr 3, stoi karetka pogotowia ratunkowego z 2001 r., z nadwoziem bazującym na Sprinterze – z niebieskimi lampami, syreną i znajomym malowaniem w jaskrawych kolorach. Muzealny ambulans Mercedes-Benz 320 nie ma jeszcze wizualnych i akustycznych elementów ostrzegawczych, które były standardem od połowy XX wieku. Ich funkcję pełnił podświetlany znak Czerwonego Krzyża nad przednią szybą.
Fot. Mercedes-Benz | Mercedes-Benz 320
Więcej niż „ratowanie przez zerkanie w lusterko”: firma Hohner, producent instrumentów muzycznych z siedzibą w niemieckim mieście Trossingen, zakupiła karetkę opartą na komfortowym Mercedesie 320 (W 142) dla swojej firmowej służby medycznej. Model zaprezentowany w 1937 r. był wyposażony w 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l i mocy 78 KM. Karetka otrzymała dwuskrzydłowe tylne drzwi na zawiasach. Po lewej stronie znalazły się nosze dla dwóch pacjentów, jedne umieszczone nad drugimi. Dolne nosze spoczywają na szynach z rolkami, co usprawniało ich umieszczanie w kartce i wyjmowanie. Ławka po prawej stronie jest prawdopodobnie przeznaczona dla opiekuna lub ratownika. W karetce znalazło się też składane siedzisko. To wszystko sprawia, że samochód oferuje wyższy standard niż tzw. „ratowanie przez zerkanie w lusterko” – nim nastały czasy nowoczesnego pogotowia ratunkowego, ratownikiem medycznym był kierowca, który czuwał nad pacjentem, spoglądając podczas jazdy w lusterko wsteczne.
Fot. Mercedes-Benz | Mercedes-Benz 170V
Ratownictwo medyczne a pojazd mechaniczny: 86 lat temu w razie wypadku lub innego nagłego zdarzenia medycznego nie koncentrowano się na udzielaniu pierwszej pomocy na miejscu zdarzenia, lecz na szybkim i niezawodnym transporcie do szpitala lub gabinetu lekarskiego. Karetka zapewniała jednak możliwości leczenia jeszcze w drodze. Eksponat w Muzeum Mercedes-Benz wskazuje, jakie działania można było wówczas podjąć – jest tu m.in. uchwyt na cylindryczny przedmiot, być może butlę z gazem do oddychania. Z kolei w schowku w kabinie znajduje się miska nerkowata.
Fot. Mercedes-Benz | Mercedes-Benz Nürburg 460
Inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa: organizacje na wzór dzisiejszych służb ratunkowych istniały w Europie już w XIX wieku. Należały do nich publiczne, ochotnicze i prywatne podmioty świadczące usługi pogotowia ratunkowego. Od lat 90. XIX wieku jako karetki pogotowia wykorzystywały one pojazdy z różnymi typami układu napędowego. Preferowanym rodzajem napędu szybko stał się silnik spalinowy.
Zasada maksymalnej długości i wysokości: nadwozie ambulansu z 1937 r. zbudowała firma Lueg z Bochum według opatentowanego systemu. Zaprojektowano je specjalnie do transportu pacjentów i w tym celu znacznie wydłużono oraz podwyższono. Przód włącznie z przednią szybą odpowiada oryginalnemu Mercedesowi 320. Za kabiną kierowcy znajduje się przedział dla pacjentów i opiekunów. Jest ogrzewany. Dostęp zapewniają podwójne tylne drzwi oraz boczne drzwi po stronie pasażera. Ta konfiguracja sprawdziła się w praktyce: w późniejszej historii marki porównywalne ambulanse często powstawały na bazie podwozia modeli z rodziny Klasy E ze zwiększonym rozstawem osi.
Bogata gama wariantów: obecnie Mercedes-Benz oferuje szeroką gamę pojazdów przeznaczonych dla służb ratowniczych. Lekarze pogotowia ratunkowego korzystają z modeli z nadwoziami kombi i SUV oraz aut dostawczych, a samochody dostawcze i pojazdy użytkowe ze specjalnymi zabudowami są wykorzystywane jako karetki pogotowia. Za bazę do budowy największych karetek oraz pojazdów do intensywnej terapii służą ciężarówki i autobusy z gwiazdą. Ich kluczowa misja pozostaje niezmienna: nieść doraźną pomoc szybko i niezawodnie.
Źródło: Mercedes-Benz
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!