Wózek elektryczny Stal 258
Wózek elektryczny Stal 258, znany również jako WA-2, to polski akumulatorowy wózek jezdniowy produkowany przez Huta Stalowa Wola od lat 60. XX wieku. Był przeznaczony do przewożenia towarów o ciężarze do 2000 kg pomiędzy wydziałami produkcyjnymi fabryk czy też halami produkcyjnymi. Dzięki wyposażeniu w hak pociągowy, możliwe było doczepianie przyczep i tworzenie pociągów drogowych. Wózek posiadał koła pneumatyczne, co umożliwiało mu jazdę po nierównościach i zyskał dużą popularność na dworcach kolejowych jako pojazd do przemieszczania poczty.
Technicznie wózek miał dwa silniki o mocy 2 kW każdy, napięcie znamionowe wynosiło 80 V, a pojemność baterii akumulatorowych 200 Ah. Ciężar własny pojazdu to 1500 kg, miał długość 2220 mm, szerokość 1250 mm, prędkość jazdy bez obciążenia wynosiła 14,5 km/h, a z obciążeniem 11,5 km/h. Rozstaw kół wynosił 1575 mm, prześwit 270 mm, a najmniejszy promień skrętu 3100 mm.
R e k l a m a
Wózek Stal 258 był używany nie tylko w przemyśle, ale również znalazł zastosowanie w zakładowych strażach pożarnych w latach 60. i 70. XX wieku, gdzie wykorzystywano go z zabudową pożarniczą. Był w stanie transportować motopompę, węże z przyłączami i drobną armaturę, co czyniło go ważnym elementem sprzętu pożarniczego.
Historia tego wózka pokazuje, jak polskie rozwiązania techniczne adaptowano do różnorodnych zastosowań, przyczyniając się do usprawnienia pracy w różnych sektorach gospodarki.
Wszystkie prezentowane wózki, zostały odnalezione przez dziennik Automobilia.pl w 2024 roku.