Wózek elektryczny Stal 258
Wózek elektryczny Stal 258, znany również jako WA-2, to polski akumulatorowy wózek jezdniowy produkowany przez Huta Stalowa Wola od lat 60. XX wieku. Był przeznaczony do przewożenia towarów o ciężarze do 2000 kg pomiędzy wydziałami produkcyjnymi fabryk czy też halami produkcyjnymi. Dzięki wyposażeniu w hak pociągowy, możliwe było doczepianie przyczep i tworzenie pociągów drogowych. Wózek posiadał koła pneumatyczne, co umożliwiało mu jazdę po nierównościach i zyskał dużą popularność na dworcach kolejowych jako pojazd do przemieszczania poczty.
Technicznie wózek miał dwa silniki o mocy 2 kW każdy, napięcie znamionowe wynosiło 80 V, a pojemność baterii akumulatorowych 200 Ah. Ciężar własny pojazdu to 1500 kg, miał długość 2220 mm, szerokość 1250 mm, prędkość jazdy bez obciążenia wynosiła 14,5 km/h, a z obciążeniem 11,5 km/h. Rozstaw kół wynosił 1575 mm, prześwit 270 mm, a najmniejszy promień skrętu 3100 mm.
Wózek Stal 258 był używany nie tylko w przemyśle, ale również znalazł zastosowanie w zakładowych strażach pożarnych w latach 60. i 70. XX wieku, gdzie wykorzystywano go z zabudową pożarniczą. Był w stanie transportować motopompę, węże z przyłączami i drobną armaturę, co czyniło go ważnym elementem sprzętu pożarniczego.
Historia tego wózka pokazuje, jak polskie rozwiązania techniczne adaptowano do różnorodnych zastosowań, przyczyniając się do usprawnienia pracy w różnych sektorach gospodarki.
Wszystkie prezentowane wózki, zostały odnalezione przez blog Automobilia.pl w 2024 roku.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!