Katalog części zamiennych FSO Syrena 104. Powstanie i rozwój konstrukcji samochodu Syrena
Syrenę 104 produkowano od 1966 r. do 1972 r. Był to okres szczególny dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
W Fabryce Samochodów Osobowych przygotowywano się do rozpoczęcia produkcji licencyjnego samochodu Polski Fiat 125p, a następnie rozwijano jego produkcję. W początkowym okresie produkcji Syreny 104 czyniono próby zastąpienia jej nowym modelem, Syreną 110, a jak się nie udało, to pracownik FSO inż. Stanisław Łukaszewicz w 1969 r. złożył tzw. wniosek racjonalizatorski w postaci opracowanego nadwozia z tworzyw sztucznych, które mogło zastąpić stalowe nadwozie samochodu. Wniosek nie został przyjęty i zupełnie nowe nadwozie nie weszło do produkcji. Podobnie zresztą jak wiele innych prototypowych odmian
R e k l a m a
Syreny opracowanych na przestrzeni wielu lat, np. Syrena mikrobus, Syrena Sport i inne. Odnotowano natomiast, że produkcja uboczna jaką miała być Syrena, odniosła pewien sukces. W dniu 16 czerwca 1969 r. z taśmy montażowej FSO zjechał 100-tysięczny egzemplarz Syreny, a w ogóle to w FSO łącznie, w latach 1957-1972 wyprodukowano 177 234 sztuki Syreny wszystkich modeli. Najwięcej modelu 104, a rekordowym był rok 1971, gdy bramy fabryczne opuściło 25 229 sztuk Syren.
Rok 1971 był przełomowym dla produkcji Syren w FSO, pomimo, że wydarzenie jakie miało miejsce w zasadzie nie dotyczyło tej fabryki. Podpisano bowiem kontrakt o zakupie licencji na produkcję w Polsce małego samochodu popularnego Polski Fiat 126p.
Na producenta tego pojazdu wyznaczono spadkobiercę Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej. Powstał nowy zakład, który przybrał nazwę Fabryka Samochodów Małolitrażowych. Do nowej produkcji należało fachowo przygotować kadrę pracowniczą. Kadra ta miała się uczyć, wytwarzając Syrenę.

Fot. ZP Grupa Sp. z o.o.
Autor: Zdzisław Podbielski
Wydawnictwo: ZP Grupa Sp. z o.o.
Źródło: wydawnictwo.zp-grupa.pl