Motocykle BMW R12/R75 w II wojnie światowej
Niezawodność tego ciężkiego motocykla z wózkiem bocznym sprawdzała się w najtrudniejszych warunkach. Bez problemu pokonywał on wody, bagna, strome wzniesienia czy głęboki piasek. Szybko poruszał się po autostradach, ale równie dobrze radził sobie z powolnym tempem kolumny marszowej.

Fot. AWM
R e k l a m a
Poza wspomnieniami tamtych dni, owych maszyn i ludzi, którzy nimi kierowali, po nasze czasy zachowała się też pewna liczba motocykli BMW z wózkiem bocznym, będących przedmiotem dumy kolekcjonerów na całym świecie. Zamieszczone w niniejszej książce fotografie opowiadają o dolach i niedolach ludzi, którzy zrządzeniem losu swe najlepsze lata spędzili za kierownicą motocykla BMW R75.
Autor: Janusz Piekałkiewicz
Wydawnictwo: AWM – Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski
Źródło: awm.waw.pl
Koledzy zwłaszcza zainteresowani zabytkowymi motocyklami w tym BMW R-12 i pochodnymi łącznie z radziecką M-ką popełniają jeden poważny błąd , a mianowicie chodzi o silnik i jego głowicę . Taką BMW- kę z bocznym koszem mał mój ojciec zaraz po wojnie i zimą często robił przegląd i uzupełniał uszkodzenia i regulacje zaworów . Ponieważ miałem wtedy zaledwie kilka lat ( 12-14 ) zawsze pomagałem mu jak mogłem , ale niewiele z tego co robił rozumiałem . Potem ojciec zmarł i motocykl matka sprzedała . Pamiętam z tego jedno , pierwsze że nie dostawałem nogą do podnóżka i ojciezc hamował i to , że miał płaską żeliwną głowicę z krótkim gwintem świecy a więc nie był na pewno silnikiem górnozaworowym a na 100% dolnozaworowym . Silniki górnozaworowe mają na głowicy specjalne uwypuklenie na koniki zaworów i dekiel z uszczelką , osadzony na głowicy , który uszczelniał smarowanie olejem zawory i popychacze . Czytam już któryś z rzędu opis i wszędzie widzę w opisach , że to były silniki górnozaworowe a to jest nieścisłość . Myli się nawet Vikipedia i wszyscy za nią powtarzają ten błąd . Zapamiętajcie więc domorosli mechanicy , jak ja sam , że silniki dolnozaworowe mają głowicę całkiem płaską i żebrowaną dla odprowadzenia ciepła ( całkiem podobną do dwutaktów , a silniki górnozaworowe mają zawory w głowicy ( jak wszystkie współczesne ) i mają głowice bardzo pogrubione ze stalowymi lub aluminiowymi deklami . Całkiem podobnie jak we współczesnych waszych motocyklach i samochodach