Volvo i jego pierwsze auto elektryczne
W 1976 roku dwie firmy Televerket, szwedzki operator telekomunikacyjny (finansował część projektu) oraz Volvo, stworzyły projekt pod nazwą Elbi (w języku szwedzkim oznacza “samochód elektryczny”). Był to dwumiejscowy mikrosamochód z niewielką przestrzenią bagażową i napędem elektrycznym.
Dwanaście baterii o napięciu 6V zasilających pojazd zapewniało zasięg 50 kilometrów lub dwie godziny jazdy. Prędkość max. oscylowała około 70 km/h. Dokumentacja z lat 80-tych i wczesnych lat 90-tych jednoznacznie wskazuje, że zalety i wyzwania samochodów elektrycznych były takie same jak te obecnie. Uważano je za bardziej przyjazne dla środowiska, cichsze, tańsze w utrzymaniu. Problemem pozostawały jednak baterie, które również dziś, są ogromnym wyzwaniem dla producentów samochodów elektrycznych.
Fot. Chunkukdo | Elbil
W ówczesnym czasie elektryczne samochody postrzegane były jako wolne i uciążliwe do ładowania. Nie były traktowane poważnie w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi, które stawały się coraz bardziej wydajne i mniej szkodliwe dla środowiska.
Elbil z pewnością spełniał swoje zadanie, jako pojazd służbowy. Mógł pokonywać krótkie dystanse, dostarczając pocztę, pomagając tym samym pracownikom Televerket w Göteborgu w poruszaniu się autami bez emisji szkodliwych substancji. Niestety dalsza realizacja projektu została przerwana, być może dlatego, że czas ładowania baterii wynosił 10 godzin vs. 2 godziny jazdy.
W sumie powstały 2 egzemplarze auta, a jeden z nich można zobaczyć w Muzeum Volvo w Arendal.
Źródło/Foto: Volvo, Wikipedia
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!