Audi quattro Rallye S1 – błyszcząca gwiazda lat 80.
Audi nawet do świątecznych ozdób podchodzi niekonwencjonalnie i oryginalnie. Tym razem wybór padł na legendarny model quattro Rallye S1, który dominował i błyszczał w latach 80-tych w rajdowej grupie B. Teraz błyszczy również na zasłużonej motorsportowej emeryturze, ozdobione ponad 800 ledowymi lampkami świątecznymi.
Rajdowa Grupa B była wyjątkowa
Miała ona wprowadzić rajdy samochodowe na zupełnie inny poziom prędkości i technologiczny, zbliżony do osiągów ówczesnych bolidów Formuły 1. Auta biorące udział w tej klasie miały ponad 300 koni mechanicznych i napęd na cztery koła. Była to doskonała okazja dla Audi, aby zademonstrować możliwości napędu quattro. Tak narodził się legendarny model Audi quattro Rallye S1, który w latach 1982-1984 wygrał dwa tytuły konstruktorów i dwa kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Legendarna rajdówka
Audi Sport quattro od samego początku było projektowane z myślą o rajdach samochodowych. Wersja homologowana powstała tylko po to, aby uzyskać licencję do startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata – łącznie z wersjami rajdowymi powstało zaledwie 220 sztuk.
Pod maską wersji drogowej pracował pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,1-litra z turbosprężarką osiągający moc 306 KM. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h zajmowało mu 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Wersja rajdowa miała moc podniesioną do 450 koni mechanicznych i do pierwszych 100 km/h rozpędzała się w 3,5 sekundy. Wśród 220 egzemplarzy było też 20 sztuk specjalnej wersji Audi quattro S1 o mocy 530 KM. Ta wersja pierwsze 100 km/h osiągała po 2,6 sekundy. Najmocniejsza odmiana modelu w specjalnym wydaniu Pikes Peak miała dodatkowy pakiet aerodynamiczny i moc podniesioną do 598 koni mechanicznych.
Audi quattro brało udział w zawodach od roku 1981 do 1987, w tym we wszystkich edycjach Rajdowych Mistrzostwach Świata w Grupie B. W tym czasie zespołom Audi udało się zdobyć:
- 1981 – 3 zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Audi quattro)
- 1982 – Zwycięstwo w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
- 1983 – Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
- 1984 – Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców i producentów Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
- 1985 – Zwycięstwo w Rajdzie San Remo (Audi Sport quattro S1)
- 1985 – Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
- 1985 – Zwycięstwo w Rajdzie Hongkong-Pekin (Audi quattro)
- 1986 – Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
- 1986 – Zwycięstwo w Rajdzie Hongkong-Pekin (Audi quattro)
- 1987 – Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
Źródło/Foto: Audi
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!