Flota klasyków Forda pomoże kształtować samochody jutra
Historia Forda zaczyna się w garażu posesji przy Mack Avenue w Detroit w 1896 roku, gdzie Henry Ford stworzył swój pierwszy czterokołowiec. Legenda głosi, że jego pierwszy samochód z silnikiem benzynowym był zbyt duży, aby wyjechać drzwiami, które poszerzono, aby było możliwe opuszczenie garażu i pierwsza jazda.
Ford świętuje 128 lat później początki i kamienie milowe swojej historii, prezentując pracownikom na specjalnej wystawie w siedzibie firmy w Dearborn ponad 50 samochodów floty Heritage Fleet, liczącej prawie 500 pojazdów.
R e k l a m a
Prezentacja dokumentuje historię firmy, sylwetki jej pracowników, kluczowe innowacje, przełomowe projekty, sukcesy w sportach motorowych i rolę, jaką Ford odegrał w kulturze masowej. Jednocześnie flota klasyków stanowi inspirację dla obecnego zespołu, tworzącego kolejne generacje modeli Forda.
Samochody zabytkowe Forda, tworzące kolekcję utrzymywaną przez firmę, były do roku 2024 rozproszone w całym świecie i pozbawione centralnej siedziby. Na prośbę dyrektora generalnego Jima Farleya rozpoczęto poszukiwania pojazdów zabytkowych, które są już w posiadaniu Forda, aby uzyskać pełne informacje, ile egzemplarzy może liczyć i z czego będzie składać się planowana kolekcja.
Zbiory samochodów istniały już w Anglii, Australii i Niemczech, gdzie łącznie znajdowało się ponad 300 egzemplarzy, ale w Ameryce Północnej Ford nie był właścicielem zachowanych pojazdów seryjnych o historycznej wartości.
Egzemplarze z floty dla mediów, używane przez dziennikarzy do testów i recenzji, były zazwyczaj sprzedawane po wyeksploatowaniu każdego z samochodów. Firma przez lata przekazywała jednak eksponaty swojej kolekcji do Muzeum Henry’ego Forda. Większość spośród modeli koncepcyjnych została sprzedana przez dom aukcyjny Christie’s w trakcie obchodów stulecia Forda w 2003 roku podczas aukcji, z której dochód został przeznaczony na cele charytatywne.
Od czego należało zacząć? Pierwszą rzeczą, którą musiał wykonać zespół było opracowanie – według nudnego schematu archiwistycznego – spójnej polityki, uzasadniającej wybór lub odrzucenia każdego samochodu, typowanego do kolekcji. Wśród kryteriów uwzględniane były m.in.: innowacje nazywane „Ford First”, znaczenie kulturowe, długa historia produkowania modelu, czy znaczenie w regionie i sukcesy w sportach motorowych.
Uzbrojeni w strategię twórcy kolekcji rozpoczęli niezliczone rozmowy i spotkania z kolegami z całej firmy. Udało się znaleźć pojazdy, które albo umknęły uwadze i gdzieś przetrwały, albo zostały zachowane przez inżynierów i kierowników programów z konkretnych powodów.
Najwcześniejsze znaleziska to dwa pickupy F-150 Lightning. Pierwszym z nich był prototyp, którego użyto do zademonstrowania zdolności wczesnych elektrycznych pickupów podczas holowania ładunku o masie ponad miliona funtów (ponad 450 ton). Drugi był prowadzony przez prezydenta Joe Bidena w zaimprowizowanej scenie, podczas jego wizyty w Michigan.
Podobne sytuacje powtarzały się w każdej z grup, z którymi kontaktowali się poszukujący pojazdów do kolekcji. Udało się zgromadzić bardzo pokaźną flotę pojazdów, a wszystkie one ocalały, ponieważ zespoły doceniły ich historyczne znaczenie.
Samochody te będą stanowić trzon floty Ford Heritage Fleet, służąc jako cenne źródło inspiracji dla projektantów i inżynierów, którzy będą kształtować przyszłość nowej gamy modeli Forda.
Najważniejsze egzemplarze z floty U.S. Heritage Fleet, prezentujące atuty Forda w ponad 120-letniej historii firmy:
- Kolekcja archiwalna obejmuje: replikę Modelu T z 1914 roku, zbudowaną z okazji 100-lecia Forda, ambulans V-8 z 1938 roku, pickupy Ranger EV z 2000 roku oraz model Lightning, który prowadził prezydent Joe Biden.
- Flota z działów badawczo rozwojowych: modele koncepcyjne Bronco i F-150 Atlas, który był jednym z etapów rozwojowych dla aluminiowego F-150 z roku 2014 oraz model koncepcyjny Transit Connect Taxi.
- Flota modeli demonstracyjnych: pojazdy Auto Show, Mustang, który z okazji 50. rocznicy stanął na szczycie Empire State Building oraz Mustang, który zjechał z linii produkcyjnej jako 10‑milionowy egzemplarz.
- Flota modeli Ford Performance, która składa się z takich legendarnych samochodów, jak: Ford GT z 2004 i 2017 roku, a także wybór Mustangów GT350, GT500 i King of the Roads.
Ostatecznie, Ford Heritage Fleet jest ukłonem w stronę niezliczonych postaci, które włożyły swoje serca i dusze w projektowanie, konstruowanie i produkcję tych niezwykłych pojazdów. Ich wizja i zaangażowanie ukształtowały historię Forda i nadal będą inspirować przyszłe przedsięwzięcia firmy.
Autor tekstu, Ted Ryan, jest kierownikiem ds. dziedzictwa marki i historykiem archiwistą w firmie Ford.
Źródło/Zdjęcia: Ford – informacja prasowa