Mercedes-Benz W 196 R hitem aukcji samochodów zabytkowych
Jednym z głównych bohaterów minionego samochodowego tygodnia w Pebble Beach był W 196 R – samochód wyścigowy Formuły 1, który w weekend można było podziwiać na tamtejszym stoisku Mercedes-Benz. Maszyna od 1965 r. należy do kolekcji muzeum Indianapolis Motor Speedway Museum, a pod koniec roku ma trafić na aukcję RM Sotheby’s w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
To jeden z niewielu W 196 R, który ma okazję zmienić właściciela. Eksperci zakładają, że pojazd może osiągnąć rekordową cenę. Najcenniejszym samochodem na świecie jest jeden z dwóch wyprodukowanych Mercedesów 300 SLR “Uhlenhaut Coupé”. Mercedes-Benz sprzedał go w maju 2022 r. za rekordową kwotę 135 milionów euro. Wyścigowy pojazd bazuje właśnie na W 196 R – uznanej Srebrnej Strzale z sezonów 1954 i 1955 Formuły 1.
Mercedes-Benz W 196 R z podwoziem numer 9
Samochód wyścigowy z podwoziem numer 9 został ukończony po sezonie 1954, początkowo jako wariant z odsłoniętymi kołami. Na potrzeby wyścigu Buenos Aires Grand Prix (30 stycznia 1955 r.; nieobjętego mistrzostwami) podwozie zostało wyposażone w silnik o pojemności 3 litrów. W dwóch starciach na oczach własnej publiczności Juan Manuel Fangio zajął drugie miejsce, co zapewniło mu zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Przez resztę sezonu pojazd miał 2,5-litrowy silnik, zgodnie z przepisami Formuły 1. 11 września 1955 r. Stirling Moss poprowadził go w ostatnim wyścigu sezonu na Monzy; wtedy, z myślą o specyfice toru, samochód otrzymał opływowe nadwozie. Utrzymując się na siódmej pozycji, Moss wycofał się z rywalizacji po 28 okrążeniach. Po zakończeniu zmagań w 1955 r. maszyna została przekazana do byłego muzeum fabrycznego. W 1965 r. Indianapolis Motor Speedway Museum otrzymało rzeczony egzemplarz W 196 R jako prezent od ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG.
Sezony 1954 i 1955 należą do najbardziej udanych w historii wyścigowych aktywności marki spod znaku gwiazdy: Mercedes-Benz wraz z W 196 R dokonał wspaniałego powrotu na scenę wyścigów Grand Prix. W obu tych latach Juan Manuel Fangio został mistrzem świata Formuły 1, właśnie za kierownicą W 196 R, a w 1955 r. Stirling Moss wygrał Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych w modelu 300 SLR (W 196 S).
Źródło/Foto: Mercedes-Benz
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!