MONOS – nowy typ samochodu na ulicach Warszawy
Na ulicach Warszawy, ukazał się nowy typ samochodu trzykołowego przeznaczonego do rozwożenia towarów po mieście. Łączy w sobie estetyczny wygląd, wygodę i taniość. Przypuszczamy, że wkrótce stolica zaroji się od tego rodzaju samochodów, a wózki podręczne, rowery itp. wehikuły, śladem konnych dorożek, skazane będą na wymarcie. Dla czytelników których zainteresuje niniejsza wzmianka dodamy że samochód ten nosi nazwę “MONOS” a przedstawicielstwo na Polskę otrzymała firma Leon Bregman w Warszawie Jerozolimska 23/8.
Tak brzmi oryginalna informacja prasowa, jaką możemy przeczytać w “Tygodnik Automobilisty i Lotnika” nr 9 z 1928 roku. Ów informacja, tak mnie zaciekawiła, że zacząłem szukać więcej danych nt. tego pojazdu i tak natknąłem się na kolejną wzmianką. W nr 7 “Tyg. A i L” z tego samego roku, opublikowano czytelnikom bliższe informacje techniczne (tekst oryginalny), które cytuje poniżej.
Samochody MONOS zaopatrzone są w pierwszorzędne silniki angielskie JAP, o mocy 8,5 KM, pojemności cylindrów 350 cm. sześć. Są to silniki zarówno trwałe, jak i oszczędne w eksploatacji: zużycie benzyny wynosi około 5 litrów na 100 kilometrów, a zużycie oliwy zaledwo 0,6 litra na sto km. Gwarantowana nośność samochodów MONOS wynosi 500 kg. oprócz kierowcy. Nadwozia wykonywane są jako skrzynki lub platformy, bądź też jako nadwozia specjalne, których konstrukcja musi być związana z charakterem przewożonych towarów. Normalny wymiar skrzynki z drzwiczkami z przodu i z podnoszonym dachem wynosi 1500 X 1200 X 800 mm. Samochody MONOS posiadają trzy przekładnie naprzód i jedną wstecz i mogą rozwijać szybkość 50 km. na godzinę przy pełnem obciążeniu. Starannie dobrane resory i gumy balonowe zapewniają doskonałe zawieszenie.
Wyłączne przedstawicielstwo samochodów dostawczych MONOS na Polskę i w. m. Gdańsk posiada firma Leon BREGMAN w Warszawie.
Ponadto 25 sierpnia 1925 roku, firma MONOS w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, zastrzegła projekt konstrukcji podwozia motocykla trójkołowego. Informacje na ten temat, możecie przeczytać w załączonej kopii opisu patentu – Podwozie motocyklu trójkołowego opis patentowy
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!