Otwarcie pierwszej stacji obsługi samochodów w Warszawie
W niedzielę, dn. 22 b. m. odbyło się poświęcenie i oficjalne otwarcie pierwszej w stolicy stacji obsługi samochodów, wybudowanej przez firmę Standard-Nobel w Polsce Sp. Akc., na terenie własnej posesji, przy zbiegu ulic Żelaznej i Prostej.
Uroczystość ta odbyła się przy udziale przedstawicieli rządu, prasy i świata automobilowego.
Reklama
Podając do wiadomości ogółu fakt powstania w stolicy niezwykle pożytecznej, a nawet nieodzownej dla rozwoju automobilizmu placówki, musimy jedynie wyrazić żal, że wspomniana wyżej stacja obsługi samochodów urządzona została nie bezpośrednio w centrum miasta, lecz na uboczu, nastąpiło to jednak wobec niemożności uzyskania przez firmę Standard-Nobel bardziej odpowiedniego miejsca.
W związku z faktem otwarcia stacji obsługi samochodów, wypada tu zaznaczyć. że firma Standard-Nobel w dalszym ciągu zajmuje czołowe miejsce w dziedzinie budowy stacyj benzynowych i olejowych dla potrzeb ruchu automobilowego.
Stacje benzynowe zagranicą zaczęto już budować przed wojną, u nas niestety rozwój stacyj benzynowych kształtował się zupełnie inaczej, na co składały się nasze niekorzystne warunki ekonomiczno-gospodarcze, zły stan dróg, a tem samem minimalna ilość samochodów.
Pierwsze kroki w kierunku instalacji stacyj benzynowych i rozwoju ich zrobione były przez firmę Standard-Nobel, która w styczniu 1925 r. wybudowała pierwszą taką stację w Polsce w mieście Bydgoszczy, a w maju 1925 r. pierwszą stację w Warszawie.
Praca przy rozbudowie stacyj benzynowych posuwała się z roku na rok bardzo intensywnie i obecnie firma ta posiada na terenie Rzeczypospolitej zgórą 400 stacyj benzynowych, mając szeroko zakreślony plan dalszej rozbudowy. Firma Standard-Nobel nie ograniczyła jednak programu swego do budowy samych stacyj benzynowych, lecz idąc stale za postępem czasu i czyniąc zadość wymaganiom stale wzrastającego ruchu automobilowego, przystąpiła w roku bieżącym do budowy stacyj obsługi samochodów. t. zw., „service station”, wzorując się w tym względzie na nowoczesnych urządzeniach w innych wielkich środowiskach Europy i Ameryki.
W czerwcu r. b. powstały takie stacje w Poznaniu przy ul. Bukowskiej róg Gajowej, przy moście Św. Rocha i przy ul. Wrześniowej, w lipcu r. b. w Bydgoszczy przy ul. Gdańskiej, obecnie zaś w Warszawie.
Szczupłe ramy mniejszego sprawozdania nie pozwalają na bardzo szczegółowy opis urządzeń stacji obsługującej samochody. Ograniczamy się więc do zaznaczenia, że o ile zwykła stacja benzynowa ma za zadanie zaopatrzenie samochodu w materiały pędne i oleje smarowe, to na stacji obsługującej świadczenia udzielane samochodom posiadają skalę znacznie szerszą.
Dzięki specjalnym urządzeniom technicznym stacji obsługującej, jak dźwigi pneumatyczne i inne specjalne aparaty, każdy automobilista, ma tu możność dokładnego opatrzenia swego wozu, a więc wytowotowania maźnic, przepłukania skrzynki biegów i karteru motoru, napełniania ich nowym zapasem smarów i olejów, oczyszczenia i naoliwienia resorów wozu. Wszystkie te świadczenia dokonywane są bezpłatnie, jedynie za pobraniem wartości zużytych produktów. Nadto samochody korzystające z usług stacji otrzymują bezpłatnie wodę do akumulatorów, wodę do chłodnic i powietrze do opon.
Inicjatywę firmy Standard-Nobei w kierunku budowania w Polsce tego rodzaju urządzeń należy powitać z całem uznaniem. Urządzenia te, jako zapewniające posiadaczom samochodów tanią i racjonalną konserwację, przy powszechnie znanej sprężystej obsłudze personelu Standard-Nobel i przy wysokiej jakości produktów tej firmy, niewątpliwie przyczyniać się będą do dalszego rozwoju ruchu automobilowego w Polsce, a tem samem i do rozkwitu gospodarczego kraju.
Na zakończenie chcemy jeszcze podać, do wiadomości pp. automobilistów, że firma Standard-Nobel pierwsza zaprowadziła w Polsce system czekowy na pobieranie, z rozrzuconych po całej Polsce jej stacyj benzynowo-olejowych, benzyny i olejów automobilowych.
Turysta udający się w dalszą drogę ma możność zakupienia w firmie Standard-Nobel książeczki czeków i na te książeczki czekowe otrzymuje na trasie swej podróży potrzebną mu benzynę i oleje.
Artykuł i zdjęcia pochodzą z miesięcznika „Auto” nr 10 z października 1929 roku. Treść oraz pisownia artykułu, została zachowana w oryginalnej formie.