Powrót do przeszłości – DeLorean DMC-12
Słynny DeLorean zapisał się w historii motoryzacji i kina udziałem w serii filmów Roberta Zemeckisa “Powrót do przyszłości”. Auto pojawiło się tam w roli wehikułu czasu doktora Emmetta Browna.
Firma DeLorean Motor Company została założona w 1975 roku przez Johna DeLoreana, który pod koniec lat 70. porzucił posadę wiceprezesa General Motors, by stworzyć własne auto sportowe. Niedługo potem w 1981 roku otwarto zakład produkcyjny w Irlandii Północnej, gdzie pracę znalazło m.in. wielu bezrobotnych stoczniowców z okolicy.
Fot. delorean.com
Historia firmy DeLorean była jednak krótka i burzliwa. Skończyło się na zarzutach o defraudację dotacji rządowych dla właściciela, i bankructwem firmy w 1982 roku.
Nadwozie auta zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro z Ital Design. Było swego czasu jedyne w swoim rodzaju, bardzo rozpoznawalne ze względu na nadwozie wykonane z nielakierowanej stali nierdzewnej, kanciasty kształt, oraz otwierane do góry drzwi, tak jak miał np. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.
W tamtych czasach, debiut tak bardzo odważnego pod względem stylistyki DeLoreana można porównać do prezentacji Citroena DS (tzw. żaby) w 1955 roku, czy futurystycznej Hondy Civic. Niektórzy inność DeLoreana pokochali, u niektórych wzbudziła zdziwienie i niechęć.
Założyciel firmy miał wizję auta sportowego, które byłoby w stanie konkurować ze zwykłymi modelami. Auto początkowo miało mieć motor V6 o pojemności 2.9 litra, z mocą 170 KM. Jednak przepisy ochrony środowiska w Stanach nie pozwoliły na montaż tak wielkiej jednostki w DeLoreanie, wobec czego skończyło się na wersji 130-konnej. Z tego względu często padał zarzut o “mułowatość” pojazdu.
Europejska wersja zachowała jednak 170-konną jednostkę, dzięki której rozpędzenie się do “setki” zajmowało imponujący czas 10 sekund – mniej więcej tyle samo co dzisiejsza Kia Ceed, Mazda 6, czy Honda Accord. Spalanie utrzymywało się na poziomie 15 l/100 km.
Nazwa DMC-12 odnosi się do ceny pojazdu, ustalonej na 12,000 ówczesnych dolarów amerykańskich (w przybliżeniu dzisiejsze 30,000 dolarów czyli ponad 8o tys. PLN).
Wyprodukowano także 3 egzemplarze pokryte warstwą 24-karatowego złota, w cenie ówczesnych 85,000 dolarów. Jeden z nich znajduje się na stałej wystawie w Muzeum Motoryzacji w Reno, w USA. W sumie wyprodukowano około 9,000 sztuk, z czego przynajmniej połowa przetrwała do dziś.
DeLoreany były produkowane głównie z myślą o rynku amerykańskim, stąd większość produkcji była przeznaczona na eksport, i miała kierownicę po lewej stronie. Istnieją jednak modele produkowane na rynek brytyjski, które są szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów ze względu na ich wartość (mała liczba egzemplarzy).
Niech ci zauroczeni marką nie rozpaczają – używane modele są nadal dostępne. A w 1995 roku została założona w Teksasie firma o identycznej nazwie co DeLorean Motor Company, produkująca, i składająca auta identyczne jak te z lat 80. Pojawia się tylko jeden minus – cena. A ta nie jest niska, bowiem za zamówiony egzemplarz trzeba zapłacić co najmniej 160000 PLN.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!