Prototypowy Fiat odnaleziony na moto.allegro.pl
Ostatnio przeglądając nasz największy serwis aukcyjny, natrafiłem na dość ciekawe ogłoszenie motoryzacyjne. Pewna osoba z Gdyni sprzedaje dość unikatowe auto, a jest nim Fiat w polskiej wersji prototypowej! Na dzień dzisiejszy cena zaoferowana to 11100 PLN. Z informacji jaka została zamieszona na moto.allegro.pl, możemy dowiedzieć się od właściciela, cytuje:
Sprzedaję niesamowitą gratkę. W latach 80-tych Politechnika Gdańska wraz ze Stocznią jachtową próbowała rozpocząć produkcję karoserii na wymianę. Były to czasy gdzie karoserię traktowano jako część. Wybór padł na Fiata 600 lub Zastawę 750. Głównym pomysłodawcą tego projektu był Bohdan Leończuk, dziś jeden z głównych inżynierów Porsche. Powstały 4 prototypy. Niestety władza nie pozwoliła na produkcję. Ten samochód jest jedynym jeżdżącym z tej serii. Co było typowe posiada części z dostępnych wtedy Fiatów 126p i Fiatów 850. Posiada karoserię całkowicie z żywicy poliestrowej z włóknem szklanym – bez stalowej ramy (nie jak Trabant czy Syrena Laminat). Karoseria z zachodnich komponentów znacznie mocniejsza niż oryginał. Silnik 4-cylindrowy Fiata 850 pozwalający na jazdę ponad 140 km/godz. Samochód po kapitalnym remoncie, zarejestrowany i ubezpieczony. Uczestnik pokazów w Szwecji i Polsce północnej (pokazywany w TVN-Turbo ). Sprzedaję, ponieważ nie do końca pasuje do kolekcji starych samochodów. Jestem otwarty na propozycje Gdynia tel 608-678-765. Wstawiony jest mocniejszy silnik od fiata 850 sport. Lekki laminat Śmiga powyżej tego co pokazuje licznik. Całość po remoncie na nowych częściach. Jeżdżę na rajdy i wyeliminowałem wszystkie błędy po wykonawcze. Nie pali oleju.
Fot. moto.allegro.pl
Fot. moto.allegro.pl
Hmm… i jak?, myślę, że to niezły rodzynek. Jeśli ktoś ma więcej informacji na temat tego unikalnego projektu, chętnie je opublikuje na łamach serwisu.
Źródło: moto.allegro.pl
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!
Prototyp to może za duże słowo.
Ponadto oferowany na Allegro egzemplarz nie jest w 100% zgodny z założeniami tego projektu a jedynie mało udolnym wskrzeszeniem znalezionej gdzieś w stodole karoserii. Cóż… wolna wola właściciela.
Trochę o projekcie.
W latach 80 kilku zapaleńców ze stoczni jachtowej oraz politechniki gdańskiej wpadło na pomysł ręcznej produkcji laminatowych skorup nadwozia Zastavy 750 (Fiat 600D).
Kupiono przeto nowe nadwozie z Antoninka, porobiono odlewy, z nich matryce i formy. Potem wykonano oszałamiającą ilość 5 sztuk nadwozi. 4 w wersji standardowej i 1 z przeprojektowaną komorą silnika i bagażnika w której umieszczono chłodnicę od Wartburga z elektrowentylatorem. Z tyłu w miejscu chłodnicy wpasowano zręcznie koło zapasowe. Silnik w tej wersji pochodził z Fiata 127 (903cc) i rozpędzał to lekkie autko do blisko 160km/h.
Laminatka ważyła znacznie mniej od wersji blaszanej, była znacznie sztywniejsza.
Ciekawostka jest fakt, że w karoserii nie zastosowano ramy ani też żadnych większych wzmocnień ze stali.
Czysty laminat!
Twórca projektu p. Bohdan Leończuk był lun jeszcze jest jednym z głównych technologów w fabryce PORSHE. Jedną z takich laminatek wyjechał bowiem do Niemiec pod koniec lat 80 i zapewne został tam “wyłowiony” jako supertalent.
Karoseria Zastavy 750 w wersji laminat była propozycją części zamiennej dla rodzimych właścicieli mocno skorodowanych aut tej marki występujących w sporej liczbie w tamtym czasie.
Niestety polski grajdół skutecznie uniemożliwił dalsze prace na tym projektem.
Do dziś zachowały się 4 egzemplarze kompletne plus jeden nie dokończony, lecz z kompletem niezbędnych do dokończenia form.
Reprezentantem praw tego auta w Polsce jest Paweł Taraszkiewicz
archicar@o2.pl, któremu p. B.Leończuk powierzył mecenat nad tym projektem.
Dziękuje za tak wyczerpujący komentarz.