Škoda Favorit RS 1600 H – sześć sekund do setki!
Wyczynowy Favorit opracowany wspólnymi siłami fabrycznego działu motosportu i przedsiębiorstwa MTX Metalex – już tradycyjnie dla marki – powstał w odmianach rajdowej oraz torowej. Mimo stosunkowo nierozległych w stosunku do modelu seryjnego modyfikacji, w obu wykonaniach, okazał się niezwykle sprawną i wdzięczną w prowadzeniu maszyną, wyważoną i dojrzałą od pierwszych startów.
Jeszcze w sezonie 1989 załapał się na ostatni rajd z kalendarza RMŚ a w 1990 uczestniczył (z sukcesami) w imprezach zaliczanych do Rajdowych Mistrzostw Świata, do pucharu Europy i – naturalnie – mistrzostw Czechosłowacji. W późniejszym okresie załogi zwinnych Favoritek sukcesywnie zdobywały punkty w zmaganiach nowopowstałej Formuły 2. Startowały w niej modele specyfikowane zgodnie z Grupą A i napędzane na jedną oś wolnossącymi silnikami o objętości do 2 litrów.
R e k l a m a
Rok 1992 przynosi jeszcze jedną niespodziankę w palecie wyczynowych odmian modelu FAVORIT, którą współtworzyła jeszcze niewymieniona wcześniej konwersja z najdrobniejszymi modyfikacjami, typowymi dla Grupy N. Był nią pojazd przygotowany dla możliwie otwartej na modyfikacje Grupy H i trudów wyścigów górskich oraz torowych. W pojeździe wykorzystano prototypowy silnik OHC własnej konstrukcji, pochodzący wprost z programu rozwojowego cywilnych jednostek napędowych nowej generacji. Te planowano początkowo wprowadzić do produkcji seryjnej na początku lat 90.
Podrasowany wariant wyjściowo niespełna stukonnego silnika 1.6 OHC dysponował mocą 167KM i generował moment obrotowy 176Nm przy 5500 obr./min. Do uzyskania takich parametrów nie wykorzystywał nie tylko turbosprężarki czy kompresora, ale nawet układu wtrysku paliwa. Ten ostatni otrzymał w sezonie 1993, dodatkowo poprawiając swą imponującą sprawność.
Wydajny silnik połączono z sześciostopniową przekładnią przenoszącą moment obrotowy wyłącznie na oś przednią. Zmniejszona do 720kg masa całkowita kompletnego pojazdu (wobec 830 kg rajdówki Grupy A) pozwoliła na uzyskanie doskonałych parametrów trakcyjnych – czasu 6s potrzebnych do osiągnięcia „setki” i prędkości maksymalnej nawet 240km/h.
Dziś FAVORIT RS 1600 H można oglądać w depozycie lub w trakcie czasowych ekspozycji firmowego muzeum marki ŠKODA.
Źródło/Foto: Skoda