Škoda Favorit RS 1600 H – sześć sekund do setki!
Wyczynowy Favorit opracowany wspólnymi siłami fabrycznego działu motosportu i przedsiębiorstwa MTX Metalex – już tradycyjnie dla marki – powstał w odmianach rajdowej oraz torowej. Mimo stosunkowo nierozległych w stosunku do modelu seryjnego modyfikacji, w obu wykonaniach, okazał się niezwykle sprawną i wdzięczną w prowadzeniu maszyną, wyważoną i dojrzałą od pierwszych startów.
Jeszcze w sezonie 1989 załapał się na ostatni rajd z kalendarza RMŚ a w 1990 uczestniczył (z sukcesami) w imprezach zaliczanych do Rajdowych Mistrzostw Świata, do pucharu Europy i – naturalnie – mistrzostw Czechosłowacji. W późniejszym okresie załogi zwinnych Favoritek sukcesywnie zdobywały punkty w zmaganiach nowopowstałej Formuły 2. Startowały w niej modele specyfikowane zgodnie z Grupą A i napędzane na jedną oś wolnossącymi silnikami o objętości do 2 litrów.
Rok 1992 przynosi jeszcze jedną niespodziankę w palecie wyczynowych odmian modelu FAVORIT, którą współtworzyła jeszcze niewymieniona wcześniej konwersja z najdrobniejszymi modyfikacjami, typowymi dla Grupy N. Był nią pojazd przygotowany dla możliwie otwartej na modyfikacje Grupy H i trudów wyścigów górskich oraz torowych. W pojeździe wykorzystano prototypowy silnik OHC własnej konstrukcji, pochodzący wprost z programu rozwojowego cywilnych jednostek napędowych nowej generacji. Te planowano początkowo wprowadzić do produkcji seryjnej na początku lat 90.
Podrasowany wariant wyjściowo niespełna stukonnego silnika 1.6 OHC dysponował mocą 167KM i generował moment obrotowy 176Nm przy 5500 obr./min. Do uzyskania takich parametrów nie wykorzystywał nie tylko turbosprężarki czy kompresora, ale nawet układu wtrysku paliwa. Ten ostatni otrzymał w sezonie 1993, dodatkowo poprawiając swą imponującą sprawność.
Wydajny silnik połączono z sześciostopniową przekładnią przenoszącą moment obrotowy wyłącznie na oś przednią. Zmniejszona do 720kg masa całkowita kompletnego pojazdu (wobec 830 kg rajdówki Grupy A) pozwoliła na uzyskanie doskonałych parametrów trakcyjnych – czasu 6s potrzebnych do osiągnięcia “setki” i prędkości maksymalnej nawet 240km/h.
Dziś FAVORIT RS 1600 H można oglądać w depozycie lub w trakcie czasowych ekspozycji firmowego muzeum marki ŠKODA.
Źródło/Foto: Skoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!