Sześciokołowy Renault w Warszawie, a testy pod wsią Siekierki
Drogi Czytelniku, ten tekst powstał dawno temu i niesie ze sobą ślad minionych lat. Informacja nt. daty jego powstania oraz źródła, znajduje się na końcu artykułu.
Przedstawicielstwo firmy Renault w Warszawie (Moniuszki 5) dnia 23 lipca nader ciekawy pokaz samochodu sześciokołowego Renault, którego fotografję podaliśmy w N-rze 5. Auta z okazji przebycia przezeń drogi z Tugurtu do Tozeuru przez pustynię. Próba odbyła się w obecności przedstawicieli wojskowości, prasy i kół automobilowych stolicy na piaskach wiślanych pod wsią Siekierkami. Samochód Renault kierowany przez p. G. Doncieux dyr. tow. Omnium – Automobiles wykazał nadzwyczajne swe zalety jako samochód przeznaczony na złe drogi i piaski. Z największą łatwością przejeżdżał po najbardziej grząskimi suchym piasku, brał wzniesienia piaszczyste wykonując przytem najrozmaitsze trudne ewolucje na nierównym terenie stromego wiślanego brzegu.
Samochód ten posiada zwyczajny seryjny silnik 10 KM, sprzęgło stożkowe odwrotne wyściełane skórą i to odciążone to znaczy takie, w którem nacisk sprężyny nie przenosi się poza sprzęgło. W misce sprzęgła są specjalne sprężynki powodujące dużą stopniowość włączania nawet przy nieumiejętnej jeździe. Zmiennik szybkości 3-biegowy. Tuż za zmiennikiem reduktor przeniesienia.
R e k l a m a
Najciekawszą część tego samochodu tworzy zespół osi napędowych wbudowanych jako podwójny most tylny. Kartery tego mostu utworzone są z dwu muszli z lanej stali oraz stalowych rur ciągniętych, bardzo elastycznych i odpornych. Osie napędowe kół przechodzą przez te rury obracając się na łożyskach kulkowych uniwersalnych.
Wał Kardana prowadzący od zmiennika szybkości połączony jest z pierwszym mostem tylnym za pośrednictwem przegubu Kardana umocowanego tuż przed tą pierwszą osią. Kardan pozwala na duże wahania tej osi tylnej. Pomiędzy przegubem a napędem wbudowana jest przesówka (baladeur) dwutrybowa która może być włączana z jednym z dwu trybów redukcji osadzonych na wale trybu atakującego napędzającego jednocześnie pierwszy most tylny oraz wał opatrzony dwoma przegubami Kardana zatymże mostem.
Drugi z tych przegubów napędza za pomocą trybu stożkowego drugi most tylny osadzony za pierwszym mostem. Na każdym z tych dwu przegubów osadzona jest nakrywa przegubowa działająca jako przegub w kierunku poziomym, która służy jako drążek reakcyjny pomiędzy obu mostami pozwalając jednocześnie dzięki swej przegubowości mostom tylnym na przebieranie względem siebie rozmaitych pozycji. Każde z sześciu kół tego samochodu opatrzone jest w pneumatyki bliźniacze balonowe 775×145.
Dwa reduktory szybkości pozwalają na uzyskanie samochodem tym następujących szybkości:
1 kombinacja | 2 kombinacja | ||
---|---|---|---|
1 bieg | 5,5 km/godz. | 1 bieg | 9,55 km/godz. |
2 bieg | 10,8 km/godz. | 2 bieg | 17,8 km/godz. |
3 bieg | 20 km/godz. | 3 bieg | 33 km/godz. |
przy 2.000 obrotach wału korbowego na minutę.
Największa szybkość samochodu 6-kołowego 45 km/godz. Hamulce na wszystkie cztery koła tylne. Waga podwozia bez benzyny, wody i oliwy 1200 kg. Waga samochodu i karoserja 1.500 kg. Dzięki opisanej powyżej konstrukcji mostu tylnego wszystkie cztery koła mogą na każdym terenie przylegać do jezdni zwiększając znacznie tarcie co właśnie powoduje tak dobre wyniki w piasku i to w terenie nierównym.
Artykuł i zdjęcia pochodzą z dwutygodnika „Auto” nr 15 z sierpnia 1924 roku. Treść oraz pisownia artykułu, została zachowana w oryginalnej formie.
Autor: Stanisław Szydelski