Warsztaty z Syreną Sport
Replika stylistyczna, którą buduje producent żołądkowej gorzkiej szybko nabiera kształtów. Dzięki zaprezentowanemu w minioną środę (25.04) modelowi 1:1 nareszcie można podziwiać naturalnej wielkości kształty legendarnego samochodu. Widziana na żywo, a nie tylko na komputerowej wizualizacji, Syrena Sport zestawiona podczas prezentacji z Fiatem 124 Sport – najpopularniejszym roadsterem początku lat 60 w USA i Europie potwierdza, że w pełni zasługuje na opinię “najpiękniejszego auta zza żelaznej kurtyny”.
Fot. Materiały prasowe
Prace nad repliką stylistyczną Syreny Sport żołądkowa rozpoczęła dziewięć miesięcy temu od poszukiwania materiałów źródłowych, zdjęć, planów, opisów. Mimo że dokumentacja techniczna tego kontrowersyjnego jak na ówczesne warunki auta nie istnieje, wytrwałość i determinacja w przeszukiwaniu archiwów i docieraniu do zdjęć czy publikacji, pozwalają na zdobycie wartościowych materiałów, na podstawie których szczegół po szczególe budowana jest replika stylistyczna. – Jeszcze nikomu do tej pory nie udało się w stu procentach zrekonstruować tego niepowtarzalnego modelu. Organizatorzy akcji mają przed sobą trudne zadanie, informacje techniczne na temat prototypu są naprawdę szczątkowe – mówi dziennikarz motoryzacyjny Patryk Mikiciuk. – Jestem bardzo ciekawy efektów pracy nad tym projektem – dodaje
Fot. Materiały prasowe
Do swojego projektu żołądkowa zaprosiła specjalistów z Wrocławia firmę Bojar Tuning. Zakupiono model bazowy Triumph Spitfire, którego rozstaw osi został przedłużony o 18 cm. Teraz dokładnie odpowiada wymiarom syreny. Triumph użyczył syrenie także serca – silnika o pojemności 1500 cm sześciennych. – Układ silnika to kolejny problem, z którym przyszło nam się zmierzyć, konstruktorzy Syreny Sport specjalnie obniżyli maskę, by nie zmieścił się silnik Syreny 101, pragnęli wymusić zastosowanie nowoczesnej czterosuwowej jednostki napędowej. W naszym wypadku wymusiło to obniżenie o 8 cm silnika, wymianę chłodnicy czy poduszek mocujących skrzynię biegów by nie zaburzać konta nachylenia silnika – mówi Jan Łukasiak koordynator projektu. Relację o postępach odbudowy można śledzić na bieżąco na stronie www.powrotlegendy.pl
Fot. Materiały prasowe
To jedyna okazja obejrzenia Syreny Sport w naturalnej wielkości, przynajmniej w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Kolejny etap prac to stworzenie form do produkcji karoserii auta, na bazie zaprezentowanego modelu gipsowego. Niestety, w procesie produkcji form model musi zostać zniszczony, a Syrenę Sport w całości zobaczymy dopiero na ostatnim etapie produkcji, po montażu wszystkich elementów nadwozia auta. Za kierownicą Syreny Sport, stylistycznie szczegółowo będzie można zasiąść już w listopadzie.
Fot. Materiały prasowe
Syrena Sport nigdy nie została wprowadzona do seryjnej produkcji i szybko zakończyła swój żywot w niejasnych okolicznościach. Jednak pamięć o tej legendzie tli się do dziś, a wskrzeszona ma szanse ponownie zaistnieć w świadomości Polaków.
Źródło: Materiały prasowe
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!