Yacht Car – auto łączące motoryzację z duchem plażowej wolności
Historia motoryzacji pełna jest niezwykłych projektów, ale niewiele z nich może równać się z „Yacht Car” – samochodem, który powstał jako mobilna reklama bikini. Jego twórcą był Louis Réard, wynalazca słynnego stroju kąpielowego, który w 1946 roku zarejestrował znak towarowy Bikini. Aby spopularyzować swoją kreację, postanowił stworzyć pojazd promocyjny, który mógłby podróżować po całej Europie i wzbudzać zainteresowanie na plażach oraz podczas ważnych wydarzeń.
Za projekt samochodu odpowiadał renomowany francuski projektant nadwozi Henri Chapron. „Yacht Car” powstał na podwoziu mocnej i solidnej konstrukcji Packarda Super Eight z 1937 roku. Wyposażony w potężny ośmiocylindrowy silnik, samochód był w stanie bez problemu przewozić swoją masywną, stylizowaną na jach karoserię.
R e k l a m a
Wyjątkowy design pojazdu przyciągał uwagę wszędzie, gdzie się pojawiał. Sylwetka nawiązywała do budowy jachtu – smukły dziób, bulaje, knagi cumownicze, a nawet maszt z flagą Louisa Réarda sprawiały, że samochód przypominał statek na kołach. W duchu morskich tradycji „wodowanie” pojazdu odbyło się 1 października 1948 roku przy użyciu butelki szampana. Niedługo potem wziął on udział w prestiżowym konkursie elegancji Enghien-les-Bains w czerwcu 1949 roku.
W kolejnych latach samochód podróżował po Francji odwiedzając nadmorskie kurorty. Zawsze otoczony modelkami prezentującymi bikini, wzbudzał ogromne zainteresowanie i stał się ikoną reklamy. Innowacyjność pomysłu została nagrodzona przez Francuską Federację Reklamy, która uhonorowała go „Grand Premier Prix de la Coupe”.
Packard pozostał w rękach Louisa Réarda do 1976 roku, a następnie trafił do kolekcji znanego pasjonata motoryzacji, Jacques’a Vincenta. Po raz ostatni publicznie pokazano go w 1987 roku na salonie Rétromobile, a obecnie został wystawiony na sprzedaż.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 250 000 – 350 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: Artcurial | link do aukcji