Audi 100 i ewolucja aerodynamiki w muzeum Audi
W 1982 roku Audi napisało ważny rozdział w historii inżynierii motoryzacyjnej, wprowadzając na rynek model Audi 100. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,30, nowa generacja Audi 100 stała się najbardziej aerodynamiczną limuzyną produkcyjną na świecie. Ten przełomowy model odegrał kluczową rolę w nowej wystawie specjalnej “Form vollendet” (po niemiecku “doskonała forma”), która będzie dostępna w Muzeum Audi w Ingolstadt do 2 marca 2025 roku. Audi Tradition prezentuje na niej innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne stosowane od 1945 roku, aż po współczesność.
Aerodynamika w motoryzacji: od przedwojennych eksperymentów do współczesnych rozwiązań
Prace nad aerodynamiką, które intensywnie rozwijały się przed drugą wojną światową, nie wzbudzały większego zainteresowania po jej zakończeniu. Wystawa “Windschnittig” (po niemiecku “usprawniony”) Audi Tradition, trwająca do końca czerwca, przypominała tamte czasy. Po 1945 roku europejski przemysł motoryzacyjny koncentrował się na odbudowie, wciąż stosując i doskonaląc przedwojenne rozwiązania. Zmiana myślenia przyszła dopiero wraz z kryzysem naftowym w 1973 roku, kiedy to rosnące koszty paliwa skłoniły inżynierów do poszukiwania sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa. Kluczowym wskaźnikiem stał się wówczas opór aerodynamiczny.
W 1982 roku Audi zaskoczyło świat, wprowadzając model Audi 100, którego współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,30 ustanowił nowy standard w segmencie produkowanych sedanów. Ta wartość stała się punktem odniesienia na nadchodzące lata.
Wystawa “Form vollendet” – perły inżynierii Audi
Nowa wystawa Audi Tradition “Form vollendet” prezentuje nie tylko Audi 100, ale także inne ikony motoryzacji, takie jak NSU Ro 80, Porsche 356, Lamborghini Countach i Ducati Paso 950. Odwiedzający mają również okazję zobaczyć samochody koncepcyjne i wyścigowe z historii Audi, w tym Audi 90 IMSA GTO z 1989 roku, wyścigowe Audi R18 e-tron quattro Le Mans z 2012 roku, samochód koncepcyjny “Audi Skorpion” z 2013 roku oraz Audi 80 Cd z 1984 roku, gdzie inżynierowie testowali granice możliwości, dążąc do osiągnięcia współczynnika oporu mniejszego niż 0,2 – cel, który ostatecznie udało się zrealizować.
Kurator Stefan Felber podkreśla szczególne znaczenie modelu DKW F9, który stanowi łącznik między dwiema wystawami: “Windschnittig” i “Form vollendet”:
Ten opływowy i pozornie prosty samochód reprezentuje nowy początek Auto Union w Niemczech Zachodnich oraz IFA w Niemczech Wschodnich, będąc symbolem innowacji i przełomowych rozwiązań technologicznych.
Wystawa “Form vollendet” w Muzeum Audi to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć, jak Audi kształtowało historię motoryzacji poprzez innowacje aerodynamiczne. Od legendarnych modeli po futurystyczne samochody koncepcyjne – ta wystawa to hołd dla inżynierskiej precyzji i pasji do doskonałości, które napędzają markę Audi od dekad.
Źródło/Zdjęcia: Audi
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!