„Cars, Culture and the City” czyli Nowy Jork i jego automobile
Wiek XIX z pewnością należał do „pojazdów” konnych, jednakże kolejne stulecie to niepodważalna dominacja rozwoju automobilizmu. Sto lat temu nikt nie przewidział faktu, jak ważną rolę odegra samochód w naszym życiu codziennym.
Jednym z ciekawszych miejsc, które od samego początku brało czynny udział w rozwoju motoryzacji i wszystkiego tego, co się wokół tego „kręciło” był Nowy Jork. Dla przykładu na przełomie XIX i XX wieku ilość automobili w całych Stanach Zjednoczonych oscylowała na poziomie 8 tys. sztuk, gdzie w samym NY było ich 2,5 tys.!
R e k l a m a
Fot. Encyklopedia Britannica | Pierwszy New York Auto Show w Madison Square Garden w 1900r.
Zwiększająca się liczba pojazdów, poprzez masową produkcję przez czołowych graczy tamtego okresu Forda, Chevroleta, Oldsmobila, Duranta, Buicka czy Chryslera, doprowadziła do mocnego ożywienia gospodarczego. Duży popyt auta w naturalny sposób wymuszał możliwość ich łatwego zakupu czy serwisowania lokalnie, na miejscu.
W tym celu w dniu 24 lutego 1910 roku panowie William Kouwenhoven, Burt Phillips, Joseph Rourk, Clifford Bishop oraz Cleveland Kirkham założyli „Brooklyn Motor Vehicle Association”, pierwszą organizację w USA wspierającą branżę motoryzacyjną dla odbiorców detalicznych, a na jej siedzibę wybrano Nowy Jork. W późniejszym okresie stowarzyszenie przyjęło nazwę „Greater New York Automobile Dealers Association – GNYADA”.
Dla uczczenia setnej rocznicy zawiązania się stowarzyszenia w muzeum miasta Nowy Jork, otwarta została wystawa pt. „Cars, Culture and the City” prezentująca historię motoryzacji miasta na przestrzeni ostatniego wieku.
Dla zainteresowanych tematem odsyłam do interaktywnej broszury przygotowanej z okazji rocznicy, która znajduje się pod adresem: http://www.gnyada100.com/brochure.html, a w niej ciekawe zdjęcia i opisy.
Źródło: gnyada100.com