Samochody z Japanese Domestic Market (JDM) w muzeum Toyoty
Kod JDM wyzwala endorfiny w miłośnikach japońskich samochodów. To skrót od Japanese Domestic Market, czyli japoński rynek krajowy, na którym Toyota oferuje zróżnicowaną gamę nieznanych poza Japonią modeli. Przez ponad siedem dekad istnienia marki powstało ponad 100 samochodów przeznaczonych wyłącznie na rodzimy rynek, pełnych inwencji i niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych i stylistycznych.
6 lipca na specjalnym pokazie w muzeum Toyota Collection nie zabrakło fanów i kolekcjonerów japońskiej motoryzacji, jak i pasjonatów technologii, ponieważ Toyota często testuje innowacje technologiczne w swoich japońskich modelach, zanim wprowadzi je do aut oferowanych na innych rynkach.
Na przykład, Toyota FCHV z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe powstała w Japonii 13 lat przed premierą Toyoty Mirai – pierwszego masowo produkowanego auta na ogniwa paliwowe marki. Wodorowy napęd otrzymał także testowany w Japonii model RAV4 Funcruiser (XA10). Sportowa Toyota Soarer w 1985 roku wniosła do produkcji seryjnej nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Japońskie coupé zaskoczyło pierwszym na świecie elektro-multiwizyjnym wyświetlaczem w kokpicie, który dostarczał informacji o warunkach jazdy i funkcjach bezpieczeństwa, a na postoju umożliwiał nawet odbiór telewizji. Zaś od 1991 roku Soarer był pierwszym pojazdem, który oferował w standardzie kamerę cofania.
Małe sportowe coupe Toyota Sera zapisało się w historii za sprawą unoszonych do góry drzwi typu gullwing, które stały się inspiracją dla europejskich projektantów supersamochodów. Limuzyna Toyota Century z dwunastocylindrowym silnikiem to przykład japońskiego luksusu, cenionego przez rodzinę cesarską. Trueno Sprinter z lat 80. z rewolucyjnym wówczas 16-zaworowym czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylne koła daje wyobrażenie o tym, dlaczego Corolla AE86 była jednym z faworytów w zawodach driftingowych w Japonii i osiągnęła status auta kultowego w filmach, mangach i grach video. W Europie model ten znany jako Corolla Coupé GT (AE86) od 1983 roku wyznaczał standardy, gwarantując wyjątkową przyjemność z jazdy.
Wyjątkowe spotkania w Toyota Collection
Pokazy samochodów produkowanych na japoński rynek odbywają się w muzeum Toyota Collection regularnie. Jest to okazja do spotkania całej społeczności kolekcjonerów aut Toyoty, którzy zbierają się, aby podziwiać unikalne pojazdy JDM na parkingu przed halą wystawową Toyota Collection. Za każdym razem zestaw prezentowanych modeli różni się od poprzednich, a decyzje o obecności poszczególnych aut zapadają do samego dnia wystawy.
Imprezie towarzyszyły bezpłatne wycieczki po kolekcji z ekspertami w roli przewodników, którzy zapewnili kompleksowy wgląd w kulturę JDM, z naciskiem na pojazdy z kierownicą po prawej stronie (w Japonii obowiązuje ruch lewostronny).
Źródło/Zdjęcia: Toyota
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!