Star 20 – pierwsza polska ciężarówka
W kwietniu 1946 roku, na najwyższym szczeblu państwowym, podjęto strategiczną decyzję o skonstruowaniu i rozpoczęciu produkcji nowej polskiej ciężarówki. Po II wojnie światowej, Polska potrzebowała solidnych pojazdów do prac przy odbudowie kraju. Centralne Biuro Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego nr 5 (CBBK-5) w Łodzi przygotowało szczegółową dokumentację techniczną pojazdu, a prace nad konstrukcją rozpoczęły się już jesienią tego samego roku.
Zespół konstrukcyjny, składający się z doświadczonych pracowników Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii, pod kierownictwem Mieczysława Dębickiego, rozpoczął projektowanie. Rama, zawieszenie, silnik, kabina i skrzynia ładunkowa – każdy element był starannie zaprojektowany przez specjalistów, takich jak: Jerzy Werner, Jan Werner czy Stanisław Panczakiewicz.
W czerwcu 1948 roku, po intensywnych pracach i próbach, zaprezentowano prototyp Stara 20 w Warszawie. Pojazd wyróżniał się nowoczesną kabiną wagonową, a jego produkcję zdecydowano się uruchomić w Zakładach Starachowickich. Ten moment był preludium do narodowego sukcesu – narodziła się Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”.
Początki produkcji były skromne, ale systematycznie rozwijające się, osiągając 50 000 egzemplarzy do końca produkcji. Star 20 wyposażono w polski 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 85 KM, co zapewniało niezbędną siłę do transportu ciężkich ładunków. Jednostka napędowa była połączona z manualną skrzynią biegów.
Nadwozie Stara 20 osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej, co gwarantowało wytrzymałość i trwałość pojazdu. System zawieszenia oparty na półeliptycznych resorach piórowych zapewniał stabilność na drodze. Wprowadzono także nowości, takie jak importowana przekładnia kierownicza firmy FIAT-Mammano.
Produkcję rozszerzono o różne wersje, w tym ciągnik siodłowy Star C60, który zadebiutował na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1950 roku. Kolejne modyfikacje obejmowały ciężarówki samowyładowcze, furgony, ciężarówki pożarnicze i autobusy. Szeroka gama zastosowań przyczyniła się do zwiększenia popularności Stara 20.
W 1955 roku pojawiły się prototypowe autobusy Star N50, N51 i N52, korzystające z elementów jezdnych i napędowych Stara 20. W tym samym roku zaprezentowano również prototypowy autobus Star Jot 55, który kontynuował sukcesy modelu Star 20.
Historia Stara 20 to nie tylko opowieść o ciężarówce, ale także o narodowej determinacji i umiejętności inżynieryjnych. Jego wszechstronność i niezawodność uczyniły go ikoną polskiego przemysłu motoryzacyjnego, przynosząc dumą i postęp w powojennej Polsce.
Źródło: Wikipedia, Foto: NAC
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!