Warszawa jako drezyna kolejowa
Przyznam się szczerze, że nie wiedziałem o istnieniu czegoś takiego jak „Warszawa drezyna”. Zastanawiam się także dlaczego w polskiej literaturze motoryzacyjnej nie zauważyłem wzmianki o tym, iż taka przeróbka miała miejsce? Pojazd ten był wykorzystywany przez PKP, jako osobowe drezyny normalnotorowe.
Fot. Automobilia.pl | Warszawa drezyna
R e k l a m a
Przeróbka na drezynę następowała w zakładach kolejowych PKP, gdzie trafiały seryjne samochody z fabryki FSO na Żeraniu. Główne zmiany, jakie były wykonane, aby przystosować Warszawę do poruszania się po torach: zamiana kół na kolejowe, zablokowanie mechanizmu kierowniczego, uniemożliwiającego skręcanie kołami oraz zamontowanie obrotnicy pod podwoziem samochodu, do podniesienia i obrócenia go o 180 stopni. Wszystkie parametry drezyny były takie same jak zwykłej Warszawy, a prędkość maksymalna według przepisów kolejowych wynosiła 80 km/h.
Źródło: fso_warszawa.republika.pl
W latach 80-tych w Chojnicach jeździła jeszcze Garbuska, którą używały służby techniczne
Owszem w literaturze o polskiej motoryzacji są o tym informacje: Dla przykładu w „Legendach naszej motoryzacji” A. Sowy, jest i informacja i zdjęcia o tym. Nawet w darmowym fragmencie.
widziałem taką drezynę w latach 80. na torach relacji Koszalin-Kołobrzeg