Warszawa M20
W październiku 1950 roku radzieckie przedsiębiorstwo GAZ przekazało do Biura Konstrukcyjno-Badawczego dokumentację techniczną licencyjnego samochodu, gdzie została ona przetłumaczona oraz zaadaptowana do polskich warunków. Pierwsza Warszawa M20 zmontowana z części sprowadzonych z ZSRR zjechała z taśmy montażowej 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00.
Fot. Automobilia.pl | Warszawa M20
R e k l a m a
Początkowe plany zakładały poziom produkcji na poziomie 25.000 sztuk rocznie, do końca roku 1951 powstało jednak jedynie 75 egzemplarzy. W następnych latach nigdy nie udało się osiągnąć założeń produkcyjnych. W początkowym okresie produkcji samochód montowany był z części radzieckich, dopiero 19 września 1953 roku zmontowano silnik M20 w całości z części polskich.
W marcu 1954 roku wykonano pierwsze nadwozie z polskich wytłoczek, natomiast w lipcu tego samego roku rozpoczęto seryjną produkcję mostów napędowych, przekładni kierowniczych oraz wałów napędowych. W 1954 roku rozpoczęto również eksport.
Początkowo samochód trafiał do Chin, Rumunii, Albanii oraz Bułgarii. W pełni krajową produkcją Warszawa M20 stałą się w 1956 roku.
Dane techniczne:
- Rozstaw kół: przód 1364 mm, tył 1362 mm
- Masa własna: 1460 kg, dopuszczalna masa całkowita 1960 kg
- Ogumienie: 6,00 – 16″
- Nadwozie (typu „Garbus”) samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem
Silnik:
- M-20 czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy ustawiony wzdłużnie nad osią przednią
- Pojemność 2120 cm?, średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm, stopień sprężania 6,2
- Moc: 36,5 kW (50 KM)/52 KM od 57 przy 3600 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 116/122 Nm (od 57) przy 2200 obr/min
- Kadłub żeliwny z suchymi tulejami
- Głowica żeliwna
- Zapłon iskrowy
- Kolejność zapłonu 1-2-4-3
- Instalacja elektryczna 12 V, „plus” podłączony do masy
Przeniesienie napędu:
- Sprzęgło suche
- Skrzynia 3 biegowa, biegi 2 i 3 synchronizowane
- Przełożenia biegów: I-bieg – 2,82:1 , II bieg – 1,604:1, III bieg – 1:1, wsteczny – 3,383:1
- Sztywny most napędowy, przełożenie 5,125
Zawieszenie:
- Przód – niezależne na dwóch wahaczach nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
- Tył – most napędowy sztywny, wsparty na dwóch wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
- Prędkość maksymalna: 105 km/h
- Zużycie paliwa: średnio około 11-13l/100 km, samochód był najbardziej ekonomiczny przy małych prędkościach (około 40 km/h)
- Pojemność zbiornika paliwa: 55l
Źródło: Wikipedia