Warszawa M20
W październiku 1950 roku radzieckie przedsiębiorstwo GAZ przekazało do Biura Konstrukcyjno-Badawczego dokumentację techniczną licencyjnego samochodu, gdzie została ona przetłumaczona oraz zaadaptowana do polskich warunków. Pierwsza Warszawa M20 zmontowana z części sprowadzonych z ZSRR zjechała z taśmy montażowej 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00.
Fot. Automobilia.pl | Warszawa M20
Początkowe plany zakładały poziom produkcji na poziomie 25.000 sztuk rocznie, do końca roku 1951 powstało jednak jedynie 75 egzemplarzy. W następnych latach nigdy nie udało się osiągnąć założeń produkcyjnych. W początkowym okresie produkcji samochód montowany był z części radzieckich, dopiero 19 września 1953 roku zmontowano silnik M20 w całości z części polskich.
W marcu 1954 roku wykonano pierwsze nadwozie z polskich wytłoczek, natomiast w lipcu tego samego roku rozpoczęto seryjną produkcję mostów napędowych, przekładni kierowniczych oraz wałów napędowych. W 1954 roku rozpoczęto również eksport.
Początkowo samochód trafiał do Chin, Rumunii, Albanii oraz Bułgarii. W pełni krajową produkcją Warszawa M20 stałą się w 1956 roku.
Dane techniczne:
- Rozstaw kół: przód 1364 mm, tył 1362 mm
- Masa własna: 1460 kg, dopuszczalna masa całkowita 1960 kg
- Ogumienie: 6,00 – 16″
- Nadwozie (typu “Garbus”) samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem
Silnik:
- M-20 czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy ustawiony wzdłużnie nad osią przednią
- Pojemność 2120 cm?, średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm, stopień sprężania 6,2
- Moc: 36,5 kW (50 KM)/52 KM od 57 przy 3600 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 116/122 Nm (od 57) przy 2200 obr/min
- Kadłub żeliwny z suchymi tulejami
- Głowica żeliwna
- Zapłon iskrowy
- Kolejność zapłonu 1-2-4-3
- Instalacja elektryczna 12 V, “plus” podłączony do masy
Przeniesienie napędu:
- Sprzęgło suche
- Skrzynia 3 biegowa, biegi 2 i 3 synchronizowane
- Przełożenia biegów: I-bieg – 2,82:1 , II bieg – 1,604:1, III bieg – 1:1, wsteczny – 3,383:1
- Sztywny most napędowy, przełożenie 5,125
Zawieszenie:
- Przód – niezależne na dwóch wahaczach nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
- Tył – most napędowy sztywny, wsparty na dwóch wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
- Prędkość maksymalna: 105 km/h
- Zużycie paliwa: średnio około 11-13l/100 km, samochód był najbardziej ekonomiczny przy małych prędkościach (około 40 km/h)
- Pojemność zbiornika paliwa: 55l
Źródło: http://pl.wikipedia.org
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!