The I.C.E. St. Moritz Mercedes-Benz Classic
W dniach 23-24 lutego 2024 r. odbywa się wyjątkowe wydarzenie dla entuzjastów klasycznej motoryzacji – The I.C.E. St. Moritz Mercedes-Benz Classic wprowadzi na zamarznięte, zaśnieżone jezioro St. Moritz swoje sportowe i luksusowe klasyki najwyższej próby. To wyjątkowa okazja, by podziwiać wykwintne egzemplarze z firmowej kolekcji w imponującej lodowej scenerii. W ubiegłym roku podczas wydarzenia wystąpiły m.in. kultowy C111 oraz prestiżowy Mercedes-Benz 600.
Skrót I.C.E. oznacza międzynarodowy konkurs elegancji (ang. International Concourse of Elegance), ale stanowi również nawiązanie do zamarzniętej tafli jeziora, na którym odbywają się pokazy, przejazdy oraz zawody klasycznych aut. W tegorocznej edycji wydarzenia udział biorą cztery samochody Mercedes-Benz, które przypomną, jak sport i luksus wielokrotnie wpływały na historię trójramiennej gwiazdy – i wzajemnie się inspirowały.
Zamarznięte jezioro St. Moritz jako spektakularna sceneria pokazu klasycznej motoryzacji
Historia The I.C.E. St. Moritz rozpoczęła się w połowie lat 80. Brytyjscy fani Bentleya jeździli wtedy swoimi klasycznymi samochodami po torze wyścigów konnych, który co roku powstaje na zamarzniętym i pokrytym śniegiem jeziorze St. Moritz. 50-centymetrowy lód okazał się spektakularną sceną także dla zabytkowych automobili. W 2019 r. odbyła się udana próba wskrzeszenia wydarzenia, z udziałem przejazdów sportowymi samochodami, a od 2022 r. samochodowa rewia na lodzie jest już organizowana regularnie. W tym roku samochody biorące udział w międzynarodowym konkursie elegancji rywalizują w kilku kategoriach, w tym dla aut koncepcyjnych i unikatów, ikon oraz legend wyścigów.
Samochody Mercedes-Benz Classic biorące udział w wydarzeniu The I.C.E. Moritz 2024
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), rok produkcji 1958
Ten 300 SL Roadster ma niezwykłą historię. Pierwsza właścicielka zamówiła go w Nowym Jorku. Auto zachwyca szczególną kombinacją kolorystyczną: klientka wybrała czerwony lakier strażacki DB 543, skórzaną tapicerkę w kolorze kości słoniowej oraz miękki dach z czarnej tkaniny. Jeździła Roadsterem przez prawie cztery dekady. W 1997 r. samochód stał się własnością jej wnuczki. Dalsza historia 300 SL wiodła go przez różne kontynenty i ręce różnych właścicieli, aż w końcu wóz trafił do centrum Mercedes-Benz Classic w Fellbach koło Stuttgartu. W latach 2012-2020 przeszedł tam kompleksowe prace renowacyjne, zgodnie z rygorystycznymi standardami Mercedes-Benz Classic. Renowacja, która trwała około 3500 roboczogodzin, skupiała się na zachowaniu jak największego udziału oryginalnych komponentów. W ten sposób egzemplarz – wyróżniający się tzw. pasującymi numerami (ang. matching numbers; termin ten potwierdza zgodność kluczowych elementów samochodu z fabryczną specyfikacją) – powrócił do stanu z 1958 r., kiedy wyjechał na ulice Nowego Jorku.
Mercedes-Benz 300 Cabriolet D (W 189), rok produkcji 1960
Wprowadzony na rynek w 1951 r. prestiżowy Mercedes-Benz 300 z 3-litrowym, 6-cylindrowym rzędowym motorem był wówczas największym i najszybszym samochodem produkowanym w Niemczech. Warianty 300 z serii W 186 i W 189 były wytwarzane do 1962 r. Oprócz limuzyn oferowano szczególnie ekskluzywne odmiany Cabriolet D z wytrzymałym miękkim dachem – na każdą pogodę. Używano ich także podczas oficjalnych okazji, takich jak wizyty państwowe. Zaprezentowany w 1958 r. 300 Cabriolet D (W 189) z regulowanym wtryskiem do kolektora dolotowego (moc 160 KM) plasował się w przedziale cenowym niezwykle ekskluzywnych modeli 300 Sc. W sumie wyprodukowano jedynie 65 egzemplarzy 300 Cabriolet D. Ich prędkość maksymalna wynosi 165 km/h.
Mercedes-Benz 300 SE (W 112), rok produkcji 1963
Rajdowa i wyścigowa wersja najwyższego wariantu tzw. skrzydlaków w latach 1963 i 1964 zdominowała międzynarodowe wyścigi długodystansowe. Triumfy 300 SE (W 112) obejmowały podwójne zwycięstwo w Grand Prix Argentyny w 1964 r. (samochody turystyczne) oraz zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Technicznie rzecz biorąc, ten wyścigowy samochód turystyczny z 3-litrowym, 6-cylindrowym rzędowym silnikiem bazował na seryjnej limuzynie, a jego modyfikacje były prowadzone w zależności od wymogów danej rywalizacji. Na sezon 1964 jednostkę napędową 300 SE zaopatrzono w bezpośredni wtrysk paliwa z 300 SL (W 198), co umożliwiło wzrost mocy do 230 KM i zwiększenie prędkości maksymalnej do ponad 200 km/h.
Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG (W 109), rok produkcji 1971
24 lipca 1971 r., w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii, wyścigowy samochód turystyczny AMG 300 SEL 6.8 odniósł niespodziewane zwycięstwo w swojej klasie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej – a był to jego torowy debiut! Wóz został zbudowany przez wciąż jeszcze mało znaną firmę AMG, na bazie Mercedesa 300 SEL 6.3 (250 KM). Inżynierowie AMG zwiększyli pojemność skokową jego silnika V8 do 6835 centymetrów sześciennych, a moc – do 428 KM. Wyścigowa limuzyna, znana również jako “czerwona świnia”, mogła rozpędzić się do prędkości 265 km/h. Oryginalny egzemplarz z 1971 r. nie przetrwał – w wydarzeniu The I.C.E. St. Moritz 2024 bierze jego wierna replika z 2006 r.
Źródło/Foto: Mercedes-Benz
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!