XV Rallye Monte-Carlo Historique ponownie z Warszawy!
Stolica Polski była w ubiegłym roku jednym z pięciu miast startowych czternastego Rajdu Monte Carlo Samochodów Historycznych. Organizacja startu w Warszawie, a także punktu tankowania we Wrocławiu zostały bardzo wysoko ocenione przez Automobilklub Monako, który zwrócił się z prośbą do Polskiego Związku Motorowego o podjęcie się tego samego zadania podczas 15. edycji tej wielkiej międzynarodowej imprezy. Dzięki temu, 29 stycznia br. o godzinie 13:19, pierwsza załoga wyruszy z Placu Teatralnego w stolicy do rywalizacji o zwycięstwo w rajdzie.
Ubiegłoroczny start „historycznego” Monte Carlo w Warszawie spotkał się z wielkim zainteresowaniem mieszkańców stolicy. Fani sportów motorowych, a także motoryzacji mogli podziwiać wspaniałe, rzadko już dziś widywane modele samochodów oraz spotkać legendarnych kierowców rajdowych. Było to możliwe również dzięki życzliwości władz naszej stolicy, z którymi współpraca przy organizacji tego wydarzenia układa się znakomicie. Prośba Automobilklubu Monako to dowód uznania i powód do dumy dla Polskiego Związku Motorowego i Automobilklubu Polski. Z przyjemnością podejmujemy kolejne wyzwanie, które stanowi także znakomitą promocję Warszawy i Polski i nawiązuje również do dwudziestoletnich tradycji organizacji startu rajdowego klasyka z naszej stolicy
– powiedział Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego.
W tym roku w „historycznym” Monte Carlo startuje 9 polskich załóg. Osiem z nich zobaczymy podczas inauguracji w Warszawie, a jedną w Turynie. Stolica Polski jest obok Barcelony, Oslo, Glasgow, Reims oraz Turynu jednym z sześciu miast, w których rozpoczyna się słynny zlot gwiaździsty do Monte Carlo. Załogi, które wybrały Warszawę mają przed sobą najdłuższą trasę dojazdową liczącą 2355 kilometrów. Nieco bliżej jest do Monako z Oslo (2314 km), czy też Glasgow (2109 km). Znacznie krótszy dystans będą mieli przed sobą startujący z Barcelony (1000 km), Reims (1065 km) oraz Turynu (952 km).
Ubiegły rok był wyjątkowy pod względem zainteresowania, ale również z powodu liczby załóg startujących z Warszawy. Organizatorzy Rallye Monte Carlo Historique zmienili jednak regulamin i ta zmiana wymusiła niejako na zawodnikach wybór miast. W tym sezonie, bez względu na „wiek” samochodu i pojemność silnika, można wybrać dowolne miasto, a to spowodowało, że większym powodzeniem cieszą się te miasta startowe, z których jest dużo bliżej do Monte Carlo. Ale w Warszawie i tak nie zabraknie renomowanych załóg i wspaniałych samochodów rajdowych sprzed lat, a także dodatkowych atrakcji przygotowanych przez organizatora. Będą też polscy uczestnicy, a wielką niespodzianką powinien być nasz gość i honorowy starter – poinformował Grzegorz Gac, koordynator rajdu w Polsce.
Lista załóg startujących z Warszawy:
- 57 Mauritz Lange / Hans Sylvan S/S – Porsche 911L (1968)
- 105 Jerzy Walentowicz / Wojciech Walentowicz PL/PL – Alfa Romeo 2000 GTV (1972)
- 106 Bernhard Jensch / Andreas Platzer A/A – BMW 2002 TI (1970)
- 107 Robert Burchard / Grzegorz Gac PL/PL – Polski Fiat 125p (1979)
- 110 Piotr Bany / Marcin Wydra PL/PL – Zastawa 1100p (1979)
- 115 Adam Polak / Krzysztof Polak PL/PL – Polski Fiat 125p (1978)
- 117 Tomasz Jaskłowski / Karol Jaskłowski PL/PL – Polski Fiat 125p (1972)
- 121 Jean-Pierre Monieque / Jean-Pierre Maryl F/F – Citroen DS 21 (1970)
- 125 Stanisław Postawka / Andrzej Postawka PL/PL – Polski Fiat 125p (1976)
- 156 Andrzej Duszyński / Błażej Mosiołek PL/PL – Polski Fiat 125p (1973)
- 159 Włodzimierz Cierliński / Jacek Miller PL/PL – Polski Fiat 125p (1977)
- 163 Karel Mach / Jan Blaha CZ/CZ – Skoda 130 RS (1976)
- 166 Stanislav Kopt / Vlastimil Bidelnica CZ/CZ – Skoda 1000 MB (1968)
- 183 Erich Oelschlagel / Sebastian Klackl A/A – BMW 2002 (1971)
- 185 Johannes Huber / Gerald Hegenbart A/A – Porsche 911 Carrera RS (1973)
- 200 Günter Krause / Jörg Holzer D/D BMW 2002 (1975)
- 220 Andreas Vielgut / Alfred Tuchel D/D – BMW 3.20 I (1977)
- 229 Antoine Brajkovic / Didier Simonis B/B – Ford Escort RS 2000 (1979)
Z Turynu startuje polska załoga Wojciech Garbarz / Julian Obrocki. Ich samochód to Innocenti Mini Cooper (1972) oznaczony numerem 250.
Zorganizowany przez księcia Monako Rajd Monte Carlo odbył się po raz pierwszy w 1911 roku. Już wtedy była to niezwykle prestiżowa impreza o ogólnoeuropejskim zasięgu, a zawodnicy startowali z sześciu miast starego kontynentu: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959 – 1979, jednym z miejsc startowych była także Warszawa.
Od 14 lat (pierwszy rajd odbył się w 1988 roku), organizowane jest wydarzenie o nietuzinkowym, unikalnym wręcz charakterze: Rallye Monte-Carlo Historique, czyli powrót do przeszłości. Impreza odbywa się corocznie, kilka dni po tradycyjnym rajdzie Monte Carlo.
W tegorocznej edycji „historycznego” Monte Carlo mogą wystartować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku, a także szczycą się udziałem podobnego modelu w słynnym klasyku. Lista modeli dopuszczonych do udziału w rajdzie jest publikowana przez organizatora, a samochody podzielone są na cztery kategorie, ze względu na rok produkcji oraz trzy klasy, ze względu na pojemność silnika.
Jak było w zeszłym roku można zobaczyć na poniższych zdjęciach.
Fot. Automobilia.pl
Źródło: Informacja prasowa
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!