ŠKODA RAPID bez dachu – kabriolet na zamówienie
W 1964 roku ŠKODA zdecydowała się zakończyć produkcję modelu FELICIA, co sprawiło, że marka na długi czas wycofała się z oferty pojazdów pozbawionych stałego dachu. Zamiast kabrioletów, firma skupiła się na nowej koncepcji konstrukcyjnej, prezentowanej w modelu MB z 1964 roku.
Fot. Skoda | ŠKODA 130 RAPID Typ 743, Auto Hainzinger – Metalex (1987)
Pierwsza próba
Pierwsza próba stworzenia roadstera na bazie modelu MB zakończyła się niepowodzeniem w 1962 roku, co zdecydowanie zniechęciło do dalszych eksperymentów z otwartymi wersjami nadwozi. ŠKODA zdecydowała się zastąpić kabriolety bardziej sztywnymi wariantami, zachowując jednocześnie sportowy i rekreacyjny charakter.
Lata 70. i 80. XX wieku
W latach 70. i 80. XX wieku, w reakcji na rosnące zainteresowanie kabrioletami na rynku, wiele marek decydowało się na produkcję otwartych wersji swoich popularnych modeli. ŠKODA postanowiła jednak nie polegać na zewnętrznych firmach, ale opracować własny kabriolet. Samochód opracowano w 1987 roku w Niemczech Zachodnich i po długim poszukiwaniu właściwego partnera mogącego podjąć się jego pracochłonnej produkcji, ostatecznie znaleziono go w Czechosłowacji.
Auto Hainzinger i Metalex
Współpraca z firmą Auto Hainzinger oraz sławnym Metalexem zaowocowała stworzeniem unikatowego modelu RAPID Cabrio. Auto Hainzinger, będące przedstawicielem ŠKODY w Niemczech, zapewniło solidną strukturę nośną i innowacyjne nadwozie z uniesioną linią tyłu. Produkcję podjęła słynna firma Metalex z siedzibą w Pradze i filią w Mielniku, specjalizująca się w konwersjach pojazdów.
Fot. Skoda | ŠKODA 130 RAPID Typ 743, Auto Hainzinger – Metalex (1987)
Niemiecki projekt RAPIDA Cabrio nie był jedyny w swoim rodzaju, ale wyróżniał się brakiem pałąka bezpieczeństwa i dynamiczną linią dachu. Produkcja była małoseryjna, a każdy pojazd różnił się detalami, dostosowanymi do indywidualnych zamówień klientów. Łącznie zbudowano dwanaście kabrioletów w Czechosłowacji i dodatkowe sześć w Niemczech.
Projekt RAPID Cabrio wraz z doświadczeniem firmy Metalex zaowocował późniejszymi modelami MTX Roadster i MTX Cabrio opartymi na FAVORIT i FELICIA. Obecnie Metalex zajmuje się adaptacjami pojazdów na wyczynowe oraz renowacjami egzemplarzy kolekcjonerskich, a Auto Hainzinger nadal działa jako dealer pojazdów nowych i używanych różnych marek. ŠKODA, choć na pewien czas zrezygnowała z kabrioletów, pozostawiła po sobie dziedzictwo innowacyjnych rozwiązań i unikalnych projektów.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!