130 lat innowacji – podróż przez historię Škody
Na prestiżowej paryskiej wystawie klasycznych samochodów Rétromobile zaprezentowano 130 lat wynalazków i innowacji. A wszystko to odbyło się na powierzchni 500 m², gdzie odwiedzający mogli podziwiać wyjątkowe eksponaty. Poniżej prezentowana jest cześć aut z kolekcji wystawowej, jakie Škoda przywiozła do Paryża.
Początki Škody to jednoślady. Wystawę otwierała replika roweru L&K Slavia z 1897 roku oraz dwa motocykle: jednocylindrowy L&K BZ z 1903 roku i wyścigowy, dwucylindrowy L&K CCR z 1905 roku.
R e k l a m a
L&K Voiturette A
Model Voiturette A zapoczątkował produkcję samochodów w Mladá Boleslav, która trwa do dziś. Dwumiejscowy pojazd z 1905 roku wyposażono w silnik o mocy 7 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości 40 km/h.
L&K Škoda 110
L&K Škoda 110 symbolizuje fuzję Laurin & Klement ze Škodą z Pilzna. Produkowany w latach 1925-1929 oferował różne warianty nadwozia – od limuzyny po ciężarówkę.
Škoda Popular Sport Coupé
Model Popular Sport Coupé z 1934 roku to połączenie stylu i sportowego charakteru. Niedawno auto dołączyło do kolekcji Muzeum Škody jako cenny eksponat.
Škoda Rapid OHV
Rapid OHV wyróżniał się opływowym nadwoziem i 42-konnym silnikiem, co pozwalało mu osiągnąć 110 km/h.
Škoda 1201 STW
W drugiej połowie XX wieku Škoda wprowadziła model 1201 STW – funkcjonalne kombi, którego egzemplarz z 1958 roku prezentowano w barwach samochodu serwisowego.
Škoda Felicia 1961
Zielona Škoda Felicia z 1961 roku to ikona czeskosłowackich dróg i jeden z najbardziej stylowych kabrioletów tamtej epoki.
Unikalne modele Škody
Wystawa ukazywała kreatywność Škody – od futurystycznego 110 Super Sport z 1971 roku (przekształconego w kultowego Ferata w 1981 roku) po specjalnie zaprojektowaną dla Nowej Zelandii Trekka.
Škoda Octavia WRC
Debiut Octavii WRC w Rajdzie Monte Carlo 1999 roku zapisał się w historii motorsportu. Ten technologicznie zaawansowany samochód stał się ikoną rajdów.
Źródło/Zdjęcia: Škoda