Historyczne pojazdy Škody na paryskiej wystawie Retromobile 2011
Škoda Auto, ze swoją ponad 110-letnią historią, jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw samochodowych na świecie. Na wystawie w Paryżu marka zaprezentowała sześć pojazdów, podkreślając tym samym swoje długoletnie tradycje motoryzacyjne. Wśród nich jest legendarny Voiturette A – pierwszy samochód zbudowany w Mladá Boleslav w 1905 roku.
Fot. Skoda | Voiturette A
Na tegorocznych targach Paris Retromobile 2011, trwających od 2 do 6 lutego, Škoda Auto zaprezentowała sześć swoich historycznych modeli. Wśród nich znalazł się legendarny Voiturette A z 1906 roku. Firma pokazała też pojazdy Laurin & Klement Škoda 110 (1928 r.), Škoda Superb 3000 (1939 r.), Škoda 1100 OHC (1958 r.), Motocyclette typu B (1903 r.), jak również replikę roweru wyścigowego (oryginał został zbudowany około 1900 roku). Wszystkie zaprezentowane eksponaty pochodzą z Muzeum Škody w Mladá Boleslav.
Fot. Skoda | Škoda 1100 OHC
Voiturette A wzbudzał wyjątkowe emocje wśród miłośników klasycznych samochodów i zwiedzających wystawę Škody. Zabytkowy pojazd został w ostatnich latach przebudowany ze szczególną dbałością o detale. W 1905 roku Voiturette A dał początek produkcji samochodów w siedzibie firmy Škoda w Mladá Boleslav, kiedy ta działała jeszcze pod marką Laurin & Klement. Zainteresowanie opinii publicznej “małym samochodem” z Mladá Boleslav w 1905 roku było ogromne i to nie tylko ze względu na jego stosunkowo przystępną w tamtych czasach cenę – 3600 koron.
“Naszym ekspertom udało się, za pomocą fragmentów nadwozia, krok po kroku, część po części, zrekonstruować w pełni sprawny samochód. Przebudowa zajęła sześć lat. Nasi technicy wykonali świetną robotę: dawna świetność Voiturette’a A została przywrócona. W ten sposób założenia techniczne oryginału zostały zachowane, choć wiele części musiało być skonstruowanych ponownie lub zastąpionych.”, wyjaśnia Eckhard Scholz, Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego firmy Škoda Auto.
Laurin & Klement Škoda 110 została również zrekonstruowana ze zdemontowanego pojazdu. Po trzech latach intensywnej pracy, samochód można teraz uruchomić ponownie. Rower wyścigowy, zbudowany pierwotnie przez Laurin & Klement w 1900 roku, został całkowicie odtworzony na podstawie oryginalnych odbitek i rysunków technicznych. Replika jest w pełni sprawna. Škoda regularnie prezentuje swoje zabytkowe pojazdy na tego typu targach i rajdach samochodów zabytkowych. Dzięki temu, wielbiciele marki mogą poznać jej długoletnią historię.
Fot. Skoda | Laurin & Klement Škoda 110 z 1928 r., Motocyclette typu B z 1903 r. oraz replika roweru wyścigowego z 1900 r.
Źródło: Skoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!