Porsche na targach Retro Classics 2025
Retro Classics w Stuttgarcie to nie tylko targi – to miejsce spotkań fanów klasycznych samochodów i entuzjastów sportowych aut z całego świata. Od czwartku 27 lutego do niedzieli 2 marca 2025 roku Porsche będzie obecne w stuttgarckim centrum wystawowym z gamą szczególnych eksponatów. Wystawa łączy przeszłość marki z jej innowacyjną teraźniejszością.
„Nasza praca w Porsche Heritage oraz Museum ma na celu przygotowanie przeszłości na przyszłość, i to już dziś. Kultowe modele w głównej przestrzeni stoiska Porsche w imponującym stylu pokazują, jak ściśle historia naszej marki jest związana z jej przyszłością” – powiedział Achim Stejskal, szef Porsche Heritage oraz Museum. „Wszystkich gości serdecznie zapraszamy również do bliższego poznania naszego zespołu Porsche Heritage oraz Museum”.
R e k l a m a
Lekka konstrukcja i wolnossący silnik V10: LMP 2000 oraz Carrera GT
W niedzielę 2 marca 2025 roku o godzinie 11:00 zespół Porsche Museum zaprasza na panel dyskusyjny z udziałem wybitnych gości. Zwycięzca Le Mans i ambasador marki Timo Bernhard oraz były inżynier wyścigowy Norbert Singer porozmawiają wówczas z Arminem Burgerem, koordynatorem ds. historii Porsche Motorsport, o sukcesach marki w wyścigach długodystansowych i szczególnym samochodzie, który kilka tygodni temu wyjechał na światło dzienne po szeroko zakrojonych pracach renowacyjnych – to Porsche Le Mans Prototype 2000, w skrócie LMP 2000. Ten ambitny projekt, stworzony z myślą o kolejnym triumfie w Le Mans, ze względów finansowych został przerwany na etapie rozwoju 26 lat temu. W 1999 roku, po przejechaniu zaledwie 78 testowych kilometrów, samochód został przykryty plandeką i na ponad dwie dekady trafił do magazynu. Niedawno, po 25 latach, zespół Porsche Heritage oraz Museum przywrócił go do życia. Oto garść faktów dotyczących LMP 2000, opracowanego dla prototypowej klasy Le Mans LMP900: moc 452 kW (615 KM), pojemność skokowa 5,5 litra, wolnossący silnik V10. Pokaz samochodu na stoisku targowym będzie jego pierwszym oficjalnym występem po zeszłorocznej prezentacji.
Nie mniej imponujące jest Porsche Carrera GT, które obchodzi w tym roku swoje 25. urodziny. Studium sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem zadebiutowało w Paryżu we wrześniu 2000 roku. Carrera GT dzieli z LMP 2000 nie tylko wolnossący motor V10, który również będzie można zobaczyć na stoisku Porsche, ale także pomysł innowacyjnej lekkiej konstrukcji. Jej nadwozie i monokokowe podwozie wykonano z włókna węglowego oraz tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Design i osiągi Carrera GT ucieleśniają DNA Porsche jako połączenie rozwiązań technicznych i wrażeń z jazdy ze świata wyścigów. Model ten wspólnie z LMP 2000 pokazuje, jak bardzo w Porsche innowacja przenika się z tradycją.
Samochód, który wyprzedzał swoje czasy: Porsche 959 świętuje swoje 40. urodziny
Dzięki Porsche 959 firma nie tylko ustanowiła kolejny techniczny kamień milowy, ale i przesunęła granice tego, co było wówczas wykonalne w konstrukcji samochodów. W latach 1986–1988 wyprodukowano tylko 292 egzemplarze tego supersportowego samochodu o przełomowych właściwościach aerodynamicznych. Jego 2,8-litrowy silnik biturbo o 6 cylindrach osiągał moc 331 kW (450 KM) i był w stanie rozpędzić wóz do maksymalnej prędkości 315 km/h. Dzięki temu 959 było jednym z najszybszych seryjnie produkowanych aut swoich czasów. Dzięki połączeniu przełomowej techniki i technologii oraz luksusowego wyposażenia nie tylko legitymowało się niezwykle wyśrubowanymi osiągami, ale z miejsca zyskało status technicznego lidera, który ucieleśnia inżynierskie zdolności Porsche. 959 od dawna jest legendą, która w latach 80. utorowała drogę dla nowoczesnych supersamochodów.
60 lat historii sukcesu 911 Targa
Kolejną atrakcją Retro Classics będzie duet 911 Targa, który posłuży Porsche do uczczenia 60-letniej historii sukcesu tej kultowej wersji nadwoziowej. Producent sportowych aut zaprezentuje na swoim stoisku 911 2.0 Targa z miękką tylną szybą, rocznik 1967, w towarzystwie obecnej 911 Targa 4S Heritage Design Edition typ 992. Oba modele pokazują, jak Porsche łączy tradycję z nowoczesnością. W 1965 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, marka zaprezentowała drugą wersję nadwoziową młodziutkiej wówczas linii modelowej 911. Do dziś koncepcja stojąca za nadwoziem Targa „przewija się” przez wszystkie generacje sportowej ikony. W przypadku modeli Heritage Design Edition kluczowa jest pielęgnacja tradycji i jej reinterpretacja pod kątem przyszłości. Każda taka edycja nawiązuje do historii Porsche, ukazując szczególne cechy designu danej epoki i interpretując je w nowoczesny sposób.
Misja przyszłego dziedzictwa: Porsche przybliża tajniki prac firmowego archiwum
Przez cztery dni targów Porsche będzie nie tylko prezentować specjalne eksponaty, ale także wyjaśniać, co kryje się za mottem „Mission Future Heritage” (z ang. misja przyszłego dziedzictwa). Zespół Porsche Heritage oraz Museum zaprezentuje wszystkie aspekty swojej działalności. W tym celu w sobotę 1 marca 2025 roku o godzinie 14:00 zorganizuje rozmowę, w której swoją pracę przybliżą Alexander Klein, szef operacji i komunikacji ds. dziedzictwa, Frank Jung, szef korporacyjnych archiwów i kolekcji, oraz Denis Behn, koordynator zespołu ds. obsługi gości; dyskusję poprowadzi Timo Bernhard. W ten sposób goście będą mogli z pierwszej ręki dowiedzieć się, co dzieje się za kulisami.
Ponadto Porsche zaprasza odwiedzających do bezpośredniego, interaktywnego doświadczenia historii oraz innowacji. Ekran pozwoli zainteresowanym fanom „wsiąść” do samochodów lub przespacerować się po muzealnym sklepie. Oprócz wycieczki 360 stopni stoisko przybliży zasoby firmowego archiwum. Zespół Porsche Heritage oraz Museum zaprezentuje wybrane historyczne eksponaty dopasowane do wystawianych samochodów. Odwiedzający mogą spodziewać się modeli 911 Targa i 959 w skali, a także plakatów, rysunków oraz kasków i kombinezonów wyścigowych gwiazd, takich jak Stéphane Ortelli i Allan McNish. Bazując na haśle „Heritage Worldwide” (z ang. dziedzictwo na całym świecie), muzeum marki wykorzysta dużą mapę świata, aby pokazać, gdzie obecnie znajdują się samochody z kolekcji, biorące udział w imprezach drivingowych, rajdach oraz wydarzeniach odbywających się w ramach programu Heritage Experience. Mapę uzupełnią pokazy zdjęć i filmów z wielu miejsc. Muzealny sklep, wkomponowany w stoisko Porsche, zaoferuje odwiedzającym wybrane produkty jako pamiątkę wyjątkowej wizyty na Retro Classics.
Podczas tegorocznej edycji Retro Classics w hali 3 Porsche zaprezentuje wybrane egzemplarze 911. Nowa platforma RARE.SPHERE tworzy przestrzeń do spotkań z myślą o oddaniu ducha epoki (niem. zeitgeist) młodszych pokoleń. Producent sportowych aut pokaże tam 911 Turbo RSR 2.1 z 1974 roku – pierwszy tego rodzaju samochód z turbosprężarką i pierwsze wyścigowe Porsche z silnikiem turbo startujące w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
27 lutego Porsche będzie reprezentowane na targach w godzinach 11-19. Od 28 lutego do 2 marca goście będą mile widziani w godzinach 10-18.
Źródło/Zdjęcia: Porsche – informacja prasowa